tisdag 30 december 2008

Tankens kraft

En överlycklig "D" upptäckte, när vi stod och väntade på bussen som skulle ta honom hem i kväll, att vi missuppfattat avgångstiden. Bussen hade redan gått. I morgon är det nyårsafton och då går det inga bussar. "D" räknade lite snabbt ut att han skulle få vara hos oss två dar till och jublade glatt, länge och väl! Runt, runt studsade han på den tomma busstationen och skrattade medans jag försökte hitta en lösning på det angenäma "problemet". R skjutsade till slut hem honom. Naturligtvis blev han lite besviken och det svider i mig när man ser att han blir ledsen över att åka. Roligt är det naturligtvis att han trivs hos oss...

Har varit med Farmarpojken på ridhuset ikväll och tränat lite dressyr. Jag kände mig lite sliten efter förkylningen som inte riktigt vill släppa sitt grepp om mig, samt efter dagens arbetspass på Systemet, (Oj, vad folk köper sprit och skumpa inför nyår..!) så träningspasset blev inte så ambitiöst från min sida, men skoj hade vi i alla fall! :-)

För en tid sedan kallade en person mig för "hobbypsykolog". Det var inte sagt med en positiv mening bakom. Nu har jag kommit på att det var ju snarare som en komplimang! En psykolog bryr sig i mina ögon om andra människor. De intresserar sig för folks olikheter, försöker att se folk och bildar sig en egen uppfattning om vad som sägs i möten med andra människor. De letar även efter lösningar och jobbar målmedvetet mot att få folk att må bättre. Jätteroligt att bli kallad för hobbypsykolog..! :-)

Idag fick jag höra av en ung kille just över 10 år att "Livet är orättvist". Han sa det med sådan eftertanke och med tryck i orden, att jag fick kalla kårar och gåshud. Han menade verkligen vad han sa... Jag var tvungen att ifrågasätta varför han sa så? Till förklaring fick jag höra att hans mamma (som är lite depressiv och stundvis bitter) ofta sa så. Jag frågade honom igen om han förstod vad som menades med "orättvist"? Då sa han att man inte kan påverka det som sker. Jag blev så ledsen av att höra en ung kille prata på detta vis. Med så lite hopp och tro om att kunna påverka sitt eget liv, för att allt ändå är så orättvist... Jag gjorde ändå mitt bästa för att ge honom lite positiv energi och förstå att livet blir vad vi gör det till och att ingenting är omöjligt!

Tankens kraft är stark, ger vi oss bara f-n på att klara en sak - då gör vi det också!

Va rädda om varann, kramar i massor!

2 kommentarer:

  1. Var så nära att krocka med en älg idag med barnbarn i bilen! Känslan när det gick bra var bara lugn? Jag lovar så nära har jag inte sett en älg och är bara tacksam att det gick bra.
    "yvonne"

    SvaraRadera
  2. Oj, vilken tur allt gick bra! Viltolyckor med älg inblandad kan gå riktigt illa... Sköt om er och ha ett riktigt Gott Nytt År! Kramiz...

    SvaraRadera