onsdag 31 december 2008

Min nyårskrönika

Har börjat plita ihop verksamhetsberättelsen för 2008 för ridklubben, kom då på tanken att göra en återblick och utvärdering av året som gått för min egen del. :-)

Överskriften till min årskrönika blir:

"2008 Livskvalitet och familjen i fokus"

Det är så jag med korthet kan sammanfatta året som gått. Början av året handlade mycket om sorgearbete efter min bortgångne bror. Parallellt med detta planerades det för bröllop (vilket var positivt och efterlängtat). Jag gladdes även av den återupptagna kontakten med min Konka nere i Småland. Hon förgyller min vardag dagligen, och jag förstår inte hur jag klarat mig utan henne under så många år..?

Jag har under året även haft ett stort engagemang i ridklubben och dess verksamhet. Ger mig aldrig in i något halvhjärtat, utan har lagt ner massvis med timmar på att få klubben på fötter. Från att ha varit konkursdrabbat, utan både ridelever och hästmaterial i början av året, så funkar verksamheten hyfsat bra idag. Än är vi inte i mål, men vi är på rätt väg!

Mycket tankar och funderingar har lagts ner kring det ideella engagemanget och vad som krävs för att locka folk till att hjälpa till. Mitt föreningsarbete har fått mig att fundera ordentligt över livskvalitet och hur vi vill leva våra liv - egentligen..?! Vad har vi människor för drivkraft? Vad för oss framåt? Vad gör oss lyckliga? Med vem? Och hur?

Har även engagerat mig hårt i andra människors svårigheter. För de som velat ta emot min hjälp, har jag ställt upp så gott jag kunnat. Vi har även börjat som kontaktfamilj åt vår "D". Ett lyckodrag som vi inte ångrar. Mitt arbete på Systembolaget har gjort att man ser ännu mer av samhällets baksidor, vilket bara leder till att spä på mitt engagemang för människor i kris.

Kunskapstörsten har också gjort sig påmind under året. Jag märker att ju mer man upptäcker om allt möjligt - desto mer inser man att man inte kan. Har breddat min föreningskunskap enormt under året och känner att jag har MYCKET kvar att lära. Har även satt mig in mycket i personalfrågor, arbetsplatsolyckor, bokföring och annat viktigt administrativt. Jag har så mycket kvar att lära och ser fram emot 2009 med allt det har att erbjuda!

Mina flickor har utvecklats enormt under året som gått. Ibland känner jag mig överflödig som förälder, men det borde ju vara bra..? Det betyder väl att mina barn klarar sig bra på egen hand? Jag har succesivt låtit dem ta allt mer ansvar i hemmet och de sköter det riktigt bra! Tycker tjejerna har bra självinsikt och en positiv inställning både till sig själva och till framtiden - känns helt ok!

Många funderingar har bollats fram och tillbaka mellan jag och min kära man vad gäller vårt företagande. I lågkonjukturernas tid sätts mycket på prov, och vi har väl inte riktigt hittat lösningen till vår gemensamma livsplan ännu vad gäller vårt yrkesliv och företagande. Tre företag ska snart förhoppningsvis bli två, kanske blir det då ett orosmoment mindre...?

Planeringen inför 2009 har redan börjat ta form i stora drag. hade egentligen velat börja med att planera in när vi ska ha vår semester och låta allting annat kretsa kring det. Ska fundera på hur jag får med mig övriga familjen på de planerna...

P o K. Take care, live life - be happy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar