torsdag 11 februari 2010

Lokalt engagemang

Är precis hemkommen efter ett inspirerande årsmöte. Mitt nya förtroendeuppdrag känns inspirerande och lärorikt. Hoppas jag kommer att kunna tillföra styrelsearbetet/den ideella organisationen något, med de erfarenheter och den livsåsyn jag har.

I slutet av denna månad har jag två årsmöten på samma vecka att närvara på. Denna nystartade sammanslutning, känns väldigt lockande att ta reda på mer om. Alltid lär man sig nåt´!

Fick idag ansvarsområdet att fungera som skolkontakt. Samverkan med kommunledningen hör oxå till vårt område. I början av april har det regionala förbundet utbildningsdagar för nya förtroendevalda, som vill lära sig mer kring detta, på Piteå Havsbad. Självklart tar man tillfället i akt och åker dit. Nytta och nöje förenat. Kan inte bli bättre.

Reflektionerna efter kvällens upplevelser är, att lokalt engagemang är guld värt. Det borde värderas högt av kommunens företagare och beslutsfattare. En annan sak som etsat sig fast är, att lokala samråd mellan olika aktörer, som resulterar i godtyckliga överenskommelser kring ett gemensamt problem, borde uppmärksammas mer. När problem uppstår och man hittar vägar och lösningar ut ur eländet, så tycker jag det är viktigt att belysas.

För många diskussioner, nyheter och debatter i våra medier, handlar allt för ofta bara om eländes elände och problem som finns. Allt för sällan får man höra talas om lyckade uppgörelser, t. ex. dessa lokala samråd, där parter på egen hand gemensamt lyckats enas kring en lösning. Sånt vill jag få höra talas mer om!

Nu, ska jag försöka vila en stund. Hjärnan går på högvarv efter alla nya intryck, och nu ska därför tankar få sorteras och känslor analyseras.

Hitta passionen - och lev för att nå den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar