tisdag 2 februari 2010

Uttryck under revidering

Ett av mina favorituttryck är, och har alltid varit, man ångrar oftast det man inte gjort - istället för det man gjort. Detta uttryck försöker jag nu hitta ett annat synsätt på.

När man står inför ett val, så är det ju oftast något, som man måste välja bort. Jag brukar va duktig på att fokusera på det jag har valt, istället för att fundera så mycket på det jag valt bort och OM jag valde rätt osv. osv. Sådana tankar gör mig villrådig och osäker.

Idag har jag gjort ett jobbigt val. Ett nödvändigt sådant. Nu kämpar jag bara med tanken att INTE fokusera på det jag valt bort - utan istället va stolt över och glädjas över det jag har valt!

Allt kommer att bli bra - det vet jag. Annars så ser jag till att det blir bra!

Ibland försöker jag rättfärdiga respektlösa uttalanden och beteenden, med brist på emotionell kompetens och empati. Tror bestämt att jag ska sluta med det. Nu genast. Varför? Jo, för att det är jag skyldig mig själv och min familj. Det som skadar/drabbar mig överförs automatiskt och ofrånkomligt på min familj. Vare sig jag vill det eller inte. Det sker omedvetet tror jag.

Nu ska Vekå bli medveten om det omedvetna. Ha haa... hur dumt lät inte det där då..? :-D

Var med om en ny upplevelse idag: fick va med och utforma ett åtgärdsprogram inom skolan, efter att en pedagogisk kartläggning hade skett av en elev. Det var väldigt intressant.

Alla vet vi vad motivation och vilja gör med en människa. Men hur gör man om denna saknas..? Hur plockar man fram den? Hur gör man, för att förinta den elaka röda gubben, som sitter på elevens vänstra axel och säger: "Du kan inte... du duger inget till... detta kommer aldrig att gå...osv."

Jag har varit inne på detta med positiv förstärkning tidigare och vet att det funkar. Men om allt bara är nattsvart, rullgardinen neddragen och hopplösheten har slagit klorna i barnet, vad gör man då?

Jag funderar massor över detta och mina tankar vandrar fram och tillbaka. Jag kommer dock hela tiden tillbaka till en och samma tanke: Jag vägrar låta barnet ge upp! Jag tillåter det inte! Att ge upp är respektlöst mot de som vill hjälpa, respektlöst mot sig själv och framför allt oansvarligt.

I mitt arbete med hästarna (jämför så ofta vanliga vardagssituationer med mina hästar..) så nyttjar jag hästarnas önskemål om att de vill vara ifred och ha det behagligt. Gör hästen som jag vill, så får den sin belöning genom att jag låter den vara. Motsätter den sig mina önskemål så är jag där som en irriterande mygga, inar, tjatar och ger mig inte förrän målet är nått.

Likadant tror jag man måste göra med dessa barn som bara vill ge upp. På ett älskvärt, ödmjukt och respektfullt sätt kräva att de tar sitt ansvar, och gör sina plikter. När man väl hamnat där och barnen faktiskt GÖR något så är berömmet något som jag tror/hoppas kommer att skapa motivationen och viljan hos barnet att utvecklas mer. Och mer. Och mer...

Vi vill alla ha uppskattning och beröm. Bli omtyckta och respekterade. Har man dock fastnat i ett negativt och destruktivt beteende är det dock svårt att komma sig upp därifrån - men långt ifrån omöjligt. Man får bara inte ge upp....

Ta hand om varandra!

P o K/ Vekå

12 kommentarer:

  1. Hej du Vekå...:o)

    En väldigt klok föreläsare sa en gång något till mig som etsat sig fast, att: -Även om en tonåring/ett barn stänger in sig/smäller igen dörren/är uppkäftig/säger emot så har de inte stängt av öronen. De hör/lyssnar fortfarande på det du säger! Keep the spirit up!

    Duktige grannens fru!

    SvaraRadera
  2. Hejsan "frun"! ;-)
    Tack för dina kloka ord! De ska jag komma ihåg... Har ju två tonåringar i huset. :-)
    Kram från Vekå

    SvaraRadera
  3. Är det sant att din man tänkt lämna dig? Trist i så fall, vart tar du och hästarna vägen då? Jag kanske kommenterar fel blogg men jag tror inte det.

    SvaraRadera
  4. Suck... svar till "anonym". Blir så trött på personer av din "sort", som inte törs ställa denna sortens frågor till mig personligen, utan måste gömma sig bakom en anonym identitet. Fegt, lågt och barnsligt! Personliga saker av denna karaktär, skulle jag aldrig skriva en endaste rad om här för offentlig beskådan. Vill du ha svar på dina frågor? Ring mig, eller min kära man, så lovar jag att du får svar på tal! Men det vågar du väl knappast..? Våra kontaktuppgifter hittar du på vår hemsida. Men det visste du väl redan..?

    SvaraRadera
  5. *asg* men det är väl bara för att jag inte orkar logga in som det blir "anonym". Jag har redan pratat med din man, nu var det visserligen ett ta sen men han kommer nog ihåg. Är väll inget att bli upprörd över för övrit tyckte jag va rak o ärlig som frågade i alla fall. brukar egentligen inte läsa den här bloggen längre för det är så mycket som du skrivit tidigare som inte ens handlar om din käre man och då undrar jag blir inte han lessen då? eller ja det är iaf va han sagt;-)

    SvaraRadera
  6. Svar än en gång till anonym (som inte "orkar" logga in för att visa sin identitet = fortfarande feg och barnslig!)

    Eftersom frågeställningarna riktades till mig personligen, via inlägg i denna blogg (som är min och inte min mans) så antar jag att det var JAG, som skulle ha svarat på dessa frågor?

    Om min "anonyme" vän redan sitter inne med svaren, varför då göra sig besväret att ställa frågorna? :-)

    Tydligen är det som jag misstänker, att min "anonyme vän" inte har nog mycket råg i ryggen, för att kontakta mig personligen och ta reda på saker och ting..?

    Jag vill öppenhjärtligt tacka för dessa kommentarer. De får mig att växa och bli starkare i min tro på det Goda hos människan. Bara en väldigt bitter, sjuk och deprimerad människa kan ta till denna typ av kränkande frågeställningar.

    Sök hjälp för ditt beteende, det kommer bara att slå tillbaka på dig själv!

    Den som gräver en grop åt andra...

    Kramar från Vekå

    SvaraRadera
  7. Man ska inte låta sig nedslås av människor med negativ energi! Stå på dig! Är allt bra annars? Hälsa Rogga!
    Kan inte min adress till min egen blogg (weird) med googla annars. Jenny i SÖDERTÄLJE. Take Care

    SvaraRadera
  8. Var det ditt eget barn eller någon annans barn?
    Kanske ett brott mot tystnadsplikten....Eller vet föräldrarna att du är delaktig?
    Bara en fråga!

    SvaraRadera
  9. Var det ditt barn eller någon annans barn det handlade om??Tänkte om läraren kanske brutit mot tystnadsplikten!!??
    Man kan ju alltid hoppas på att det var ditt barn det handlade om,för lärarens bästa då!

    SvaraRadera
  10. Vems barn det handlar om är irrelevant i denna fråga. Önskar att "anonym" försöker sätta mitt ovanstående inlägg i ett större perspektiv, utan att behöva ha en bestämd person att relatera till.

    Angående den eventuella tystnadsplikten, så är mig veterligen inget brutet. Känn lugnet... ;-)

    SvaraRadera
  11. Hej
    Vad är det för Anonyma "Galenpanna" som skriver till dig...Tycker inte ens du skall ta med sånna. Starkt av dig att ens välja att lägga ut sånna dumma påståenden.
    Säkert någon bitter surkärring som själv blivit illa behandlad av sin man. Avundsjuka kallas det på hög nivå.
    Krama om min Roger och hela familjen
    "Konka"

    SvaraRadera
  12. Tack Konka! Snällt sagt. :-)
    Kramar alla från dig och lovar att de kramar tillbaka...
    Love you

    SvaraRadera