onsdag 10 februari 2010

Internetfilter och barns användande av datorer

Nu har jag dragit ut alla mina visdomständer. Underbart att ha det gjort! Den sista var kämpig, satt hårt som rackarns. Idag känns det som träningsvärk i käken efter tandläkarens vickande och trilskande för att få lös den. Den var ovanligt stor, med en böjd rot, vilket gjorde att man övervägde att sy. Men det gjordes ej. Måste därför va försiktig med maten, så att det inte kryper ner rester där tanden har suttit. Flytande föda är tråkigt i längden. Tur det finns kaffe...

Föreläsningen jag var på i går var en succe´! Är så tacksam för de som anordnade detta. Ett jättebra initiativ, med en otroligt medryckande och duktig föreläsare. En 23-årig kille med erfarenheter som heter duga, både inom arbetslivet och kunskapsmässigt, trots sin låga ålder. Imponerande! Tråkigt dock att inte fler tog sig tid att lyssna på detta. Vi var endast ett tio-tal i salongen...

Jag fick lära mig massor om ungdomars internet-vanor, vad man som förälder kan göra för att minimera riskerna för att våra barn och ungdomar ska hamna i "fallgroparna" på nätet, och jag fick även en lärorik inblick i de communities som de besöker mest frekvent.

Kunskap i detta ämne skapar en betydligt bättre förutsättning och förståelse för ungdomarnas dataanvändande. Idag kommer jag att skapa mig en användare både på Apberget, Bilddagboken och Lunarstorm. Just för att blotta närvaron av vuxna på dessa communities gör att ungdomarna känner sig mindre utsatta, och tryggare i sitt chattande och surfande.

I dag blir det en ridtur. Småkyligt ute. Det biter i kinderna. Då blir det skönt med en uppfriskande skogstur med Farmarpojken. Det blir nog någon runda på dressyrbanan med.

Ha det bäst - helst till häst! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar