torsdag 18 februari 2010

Miss Lycka, eller Miss Lyckad?

Nu är jag hemma igen efter två innehållsrika dagar i Piteå. Det känns som om jag varit borta betydligt längre, för OJ vad dessa dagar berikat mig. På många sätt och vis...

"Kvinnors företagande stärker Sverige"

Jo, nog är det så alltid. 1/4 av Sveriges företag drivs av kvinnor. Blev glatt överraskad av den siffran. Som egen företagare och kvinna så får man ofta höra: " O va du är duktig!" Till männen är kommentaren hellre: " O, va du är kompetent!" Nästa gång någon säger så till mig, ska jag säga: "Tack, för att du tycker att jag är kompetent!" :-)

Föreläsarna vi fick lyssna på berörde ämnen som handlar om hur vi kategoriserar varandra, om myter och fördomar, och om hur viktigt det är att ha goda förebilder.

Att vara egen företagare måste vara stimulerande. Det bör även vara enkelt, lätt, roligt och lönsamt. För att lyckas krävs en hel del. Använder man sig av glädjen som kompass, så tror jag att man har en bra grund att bygga på.

Självkänsla och ett gott självförtroende var oxå ord som ofta kom igen i föreläsarnas manus. Att ha kontakt med sitt eget grundvatten. Så att när man kört på Tvivelgrundet, och lägger till i Nödhamn, verkligen har verktygen för att kunna ta sig därifrån...

Jag tror på att jobba för att skapa sin egen soluppgång. Vi måste alla hitta en lots, som man kan syresätta sig själv hos. Hitta DRIVkraften, hitta BÄRkraften, känna till sina värdegrunder och kärnvärden. Hur gör man det då...?

Genom att se, uppleva, vara kritiskt granskande, vara med, välja sina konflikter, låta nyfikenheten styra, ifrågasätta, utmana sig själv och jobba med sina egna fördomar - då tror jag man kommer dit!

Kan man dessutom spegla den verklighet man lever i, och med ett öppet sinne och mod se sitt tillkortakommande, så ökar man dessutom chanserna markant, att få uppleva SKÄLV-känslan, när marken ibland vibrerar under en, och "kraften" strömmar genom kroppen likt ett jordskalv...

Livet lärs in. Ej ut. Har man inte ett öppet sinne och tänker i stora perspektiv, så tror jag att man missar en hel del. Våga känna av atmosfärer, våga stretcha ut sig själv, bryta nya marker och hitta barriärbrytande termer.

Min otålighet lyser igenom när jag får uppleva det som verkligen känns Rätt. En liten ändring kan skapa stor förändring. Så är det!

Med min samlade kompetens på livets alla områden, så kan jag efter dessa dagar konstatera att: jag har medvetandegjort saker hos mig själv, som känns förlösande bra. Nu gäller det bara att välja: Miss Lycka eller Miss Lyckad. :-)

Som kapten i mitt livs kajuta, så är det jag som bestämmer. Och jag väljer att ha glädjen som kompass, låta nyfikenheten styra, och skapa min egen soluppgång...

Take care, live life - be happy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar