onsdag 16 juni 2010

Reducerat familjemedlemsantal

I morgon åker nr. 6 på sin efterlängtade semestertripp till Stockholm. Det är med blandade känslor jag skickar iväg nr. 6. Borta nästan en hel vecka... Tänker glada tankar att allt kommer att gå bra, samtidigt som orostankar ständigt gör sig påminda i mitt inre.

Frihet under ansvar. Har gjort mitt bästa för att ge nr. 6 bra förutsättningar för denna resa. Hoppas upplevelsen blir lycklig, givande, spännande och stärkande!

Nästa vecka skickar jag Paula till hennes pappa i Borås. Hon blir borta flera veckor... Paula ser verkligen fram emot det och jag glädjs med henne. Hoppas hennes positiva förväntningar går i uppfyllelse. Tomt kommer det att bli. Tomt som attans...

Malin är nästan mest frustrerad över att Paula ska vara borta så länge. Blir varm i hela kroppen när Malin på ett sådant genuint sätt, uttrycker den saknad hon kommer att uppleva efter sin storasyster.

Idag hade Paula en annan "fjortis"-kompis hemma på besök. De var så otroligt snälla med Malin och lät henne vara med nästan hela tiden. Både i Monopol-spelandet och i fnissandet.

Nr. 6 hade åxo en kompis här idag. Jag drog in dessa vänner i göromålen som skulle utföras idag och jonglerade lite grönsaker till dem, så att de skulle slänga ihop en sallad. Att laga mat tillsammans är så otroligt roligt. Det ger en bra gemenskap, samtidigt som man gör något kreativt och får lära sig något.

När en blivande femtonåring inte ens vet hur man skalar/skivar en lök, då kanske man borde ifrågasätta sin roll som vuxen förebild till sina barn... Eller är jag för hård då?

Jag anser att man kan inviga barnen väldigt tidigt, i kökets och det övriga hushållets sysslor. Det skapar bara en större förståelse, ett bättre ansvarstagande, samt det kanske t o m skapar ett intresse för att lära sig mer, om man villigt släpper in dem i hushållssysslorna. Laga mat kan vara jätteroligt! Städa oxå! Och sätta om blommor och vika tvätt. Allt handlar om ens inställning till det hela.

Oj, klockan är redan halv tolv! Och jag som hade så mycket att "babbla" om idag. Får väl bli en annan gång då. :-)

Take care, live life - be happy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar