måndag 14 juni 2010

Ruvar på förväntningar

Klockan 21 ska barnens mobiler "gå i säng" i en låda i köket. Vilket ramaskri det blev när detta infördes vid vårt förra familjeråd. Av reaktionerna som kom från barnen, så är jag övertygad om att beslutet kring detta var bra.

Inga mer nattliga sms som stör deras nattsömn. Inga mer svårigheter att somna pga uteblivna svar o dyl. Att vara kontaktbar dygnet runt är inte naturligt eller hälsosamt. Det kan det inte vara!

Teckningar med "övergivna" och ledsna mobiler har dykt upp, allehanda ursäkter och undanflykter har vi fått höra, och jag kan inte göra annat än fascineras över uppfinningsrikedomen ungarna besitter.

Förhoppningsvis så inser de själva efter en tid, att det är skönt att vara okontaktbar ibland. Åtminstone sena kvällar och nattetid!

Vårt "nya" (eller nygamla rättare sagt) vardagsrum är nu invigt. Kontoret är färdigflyttat och köket har återfått sitt ursprung, med mer utrymme för kocken vid köksdelen (gillas helskarpt!)

Satte mina äldsta tonåringar i arbete hela förmiddagen med att bära, putsa och flytta grejer. De är verkligen otroligt duktiga, när de väl lägger manken till... :-)

Vår höna Thilda ligger nu och ruvar på fyra ägg. Vi hoppas nu på tillökningen även på den fronten. Måste googla mig till lite kunskap om hur det fungerar med dessa fjäderfän. Känner att jag kan alldeles för lite om hönor! Mer kunskap hitåt! :-)


Glad och blöt kille på vägen mellan Norrby och Storliden. Red rundningen efter skoterleden från Tallheden - Norrby. Underbart vackert!

Har pysslat och stökat med våra omstruktureringar i hemmet precis hela dagen. Tvätt, matlagning och handling har oxå hunnits med. I kväll avslutade jag dagen med en skön, lång, men något blöt (det regnar ute) ridtur med min Farmarpojke. Han var så otroligt fin, och uppskattade vår sena skogstur minst lika mycket som hans matte.

Nu äntligen kom min äldsta fotbollstös hem efter kvällen match i Skellefteå. Nu kan man gå i säng och sova.

Take care, live life - be happy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar