onsdag 3 juni 2009

En som många älskar att hata

Att vara stark, att våga stå för sina åsikter, att vägra ge upp och samtidigt ha en ödmjuk och positiv livssyn, ger nog många anledning att hata en. Dessa individer blir nog ideligen granskade av "tyckare" och pessimister, som med mikroskåp och förstoringsglas, letar efter fel att belysa och förstora upp för omvärlden.

Innerst inne vill säkert dessa anti-typer vara mindre agressiva och pessimistiska i sin framtoning. Men avundsjukan och missnöjet, med att inte få alla andra till att verka svagare än vad de själva är, är för stort. De vill också vara glada, positiva och hellre se det som är bra. Men det går bara inte. Det depressiva, nedbrytande och destruktiva beteendet är så djupt inrotat, att det inte längre går att vända.

Jag har tidigare pratat om att vi hela tiden gör medvetna val i vår vardag. Jag ska nämna några av dem jag för dagen anser vara viktiga för mig. Jag väljer att:

  • Lära mig av mina misstag, och ibland även av andras (i den mån det går).
  • Tänka att ur allt ont kommer det alltid något gott!
  • Ägna mig åt saker som jag känner ger mig positiv feedback.
  • Inte lyssna/ta åt mig av kritik som inte framförs på ett konstruktivt sätt.
  • Bortse från folks misstag (vi är inte mer än människor) om en ärlig och sann hand räcks ut.
  • Göra saker nu - för i morgon kan det vara för sent!
  • Lita på min intuition och magkänsla.
  • Tro att om jag bara vill, så kan jag klara vad som helst!

Jag väljer dessutom att försöka förmedla, till framför allt barn och ungdomar i min närhet, att de ska tro på sin egen kapacitet och inte låta sig nedslås vid motgångar. Inget kommer gratis och vill man nå någonvart, så måste man kämpa, och kämpa, och kämpa lite till...

Vår katt som varit försvunnen sen i lördags har nu äntligen kommit hem. Min hyresgäst är dock ännu försvunnen, han som skulle ha varit hemma i måndags...

Rymmare med klös

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar