måndag 1 juni 2009

Myggholkar efterlyses

Nu har myggen börjat komma på allvar! Farmarpojken lider hemskt när de blodtörstiga små flygfäna förpestar hans tillvaro utomhus. Tror att jag har provat det mesta i myggmedelsväg till häst, och kan med gott samvete konstatera att den gamla välbeprövade metoden med tjära funkar bäst.

Tyvärr blir hästarna inte så vackra av att bli insmetade med tjärblandning, men jag lovar att det funkar! Det känns miljövänligt dessutom. På en del myggmedel står det "Bekämpningsmedel klass 3". Farligt att inandas och förtära, använd skyddshandskar. Vågar man he sånt på sin häst...? Jag bara undrar...

Gjorde en premiärridtur tillsammans med min Malin idag. Hon på Emil och jag på FP. Har aldrig prövat att rida ut tillsammans med någon annan häst förut med FP. Allt gick jättebra. Malin var överförtjust över att få visa mamma vad hon kan. Det var riktig kvalitetstid när vi skrittade fram på vår fina skogsväg mot Norrby. Härligt..!

Nypon har fått sig en kiropraktisk genomgång och justering idag. Hon förbättrar sig hela tiden och kiropraktikern fascineras över hennes framsteg. Om ett år till, har kanske all muskulatur hon byggt på undersidan av halsen, förflyttats till överlinjen istället? Det vore inte helt fel... Men bättre har det blivit!

Har storstädat nedervåningen idag. Köksluckor, kakel och andra smådetaljer fick sig en finputsning. Det känns så superfräscht här hemma nu! Har t o m tvättat mattor idag! Satte tjejerna på att städa var sin toalett. Paula höll på nästan en timme och var väldigt noga = strålande resultat! Malin var betydligt snabbare, max fem minuter = sisådär med resultatet... Min kära man fick dessutom vackert hjälpa till och han fick ett v ä l d i g t stort uppdrag - sopa källartrappen. Märkte var Malin får sina tendenser från, när det gäller att städa... :-) I vår källartrapp ligger det alltid en massa saker. Jag anser att man måste plocka bort dessa, för att kunna sopa ordentligt, men det tycker inte min man. Det är väl int så noga? säger han... Blä!

Nej, nu har jag gjort mig förtjänt av en god natts sömn. Paula kom hem halv tolv i går kväll. Väl hemma märkte vi att fåren hade smitit, så vi jagade får mitt i natten...

Ha det bäst P o K!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar