tisdag 2 juni 2009

Vårstädningen avklarad! (nästan...)

För snart fem år sedan, så slutade jag ta sockerbit till kaffet. Ville testa ifall jag skulle klara det inför den större utmaningen att sluta snusa. Jag klarade båda delarna.

I vinter har jag börjat ta någon sockerbit lite då och då till kaffet igen. Den senaste månaden har jag kommit på mig själv att längta efter sockerbiten vid varje kopp kaffe jag dricker. Bestämde mig därför igår att sluta med sockret helt igen! Har dessutom infört att för varje gång jag är och handlar, ska mer än hälften av det som ligger i vagnen vara frukt och grönt. Varje måltid ska ha någon typ av sallad eller råkost som tillbehör, och jag försöker få familjen att äta den först - innan den varma maten serveras.

Det går hittills riktigt bra. Det är ju alltid så, när man ska bryta ett invant mönster, att det tar lite tid att acklimatisera sig till det nya. Vår familj kommer att genomgå stora förändringar framöver, och vi håller därför på att strukturera upp målen för hur vår vardag ska bli.

Storstädat övervåningen och källaren idag. Provade städtanternas tips från Rent Hus, med att strö bikarbonat på bäddmadrasserna, för att suga upp fukt. Väntade en stund och dammsugade sen upp det. Får väl se vid sängdags hur det känns i den storstädade sängen!

Gjorde en rejäl röjning i källaren och konstaterade att det blev ett stort lass med saker som ska till miljöstationen. Varför gör man inte dessa röjningar oftare..?

R har äntligen kommit till vårsådden. Nu är det inte mycket kvar innan vårbruket är klart.

Släppte ihop Farmarpojken med Timber idag. Oj, va de busade! Trodde Farmarpojken skulle vara lite mer burdus och stursk, men han var riktigt försiktig och snäll med sin jämnårige kompis. Det har riktigt strålat om dem idag och de har gjort rejäla glädjeskutt runt omkring i hela hagen. De torde ska sova gott i natt...

Det ska jag med förresten, alldeles snart! Är dödstrött efter dagens städning och stök.

Take care, live life - be happy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar