tisdag 23 juni 2009

Fullt upp!

Nu har jag börjat äta Pronaxen för mina onda händer. I morse stördes sömnen inte bara av min värkande högerhand, utan dessutom av ett inande utan dess like, från mygg i vårt sovrum. Sömnig, grinig och t r ö t t, så hittade jag till sist Stermino-tabletter som jag laddade myggjagaren med. När jag sen äntligen somnat ringde min kära make (halv sju var klockan) för att berätta att våra grisar kommer att levereras i morgon bitti. Är du inte vaken? funderade han... Jo, jag blev vaken... Lönlöst att försöka vila!

Morgonstunden i ladugården är faktiskt jätteskön. Utan stress nu på sommaren, när man inte behöver hinna göra fuse innan man ska in för att väcka barnen som ska till skolan. Har dock problem med att komma på bästa sättet för att hålla i gödselskrapan, eftersom min greppförmåga starkt försämrats.

Efter fuse blev det hästpyssel, ogräsrensning (nej, jag är inte klar än... kom på att potatislandet oxå behöver rensas) och iordningställande av plats till grisarna. Ungarna har hjälpt till riktigt duktigt idag, tack för det!

Mamma och pappa har varit så otroligt duktiga med att hjälpa till med utebox-byggandet, så man får nästan dåligt samvete... Usch, jag hinner inte vara med överallt! Tycker att timmarna rusar iväg mellan måltiderna som ska lagas. Med två hungriga ungdomar till i familjen, så måste mat inhandlas minst varannan dag. Ska försöka hitta någon bättre rutin på detta med mat-kontot. Att storhandla är så svårt när man har 8 mil till närmsta stormarknad... Får ta med frysbagen... Mellanväggen och dörrarna till uteboxarna är det enda som fattas nu, förutom taket förstås. Snopet blev det dock, för pallen med hardwood-virket som skulle användas som fyllnadsmaterial, räckte inte till detta! Mycket krångel med dessa boxar! Inte nog med att virket var skevt och felkapat på längden, så har de alltså dessutom skickat för lite! Ett lite irriterat samtal till återförsäljaren ledde till att han lovade att skicka hem en ny pall med virke, som han sa skulle vara kapat i rätt längd. Den som lever får väl se om det blir så...

Suttit med pappersarbete innan fotbollsmatch i Fromheden. Paula skulle stå målvakt, så det var x-tra spännande. Löneprogrammet och jag har aldrig varit riktigt överens. Och nu när det ska betalas ut semesterlöner o dyl. så blir vi ännu mer oense. Supporten kommer att få ett samtal från mig i morgon.

Nä, nu lämnar jag pappershögen som den är, ska leta mig till sängs. Måste upp senast kl. 5 för att hinna fuse innan grisarna kommer kl. 7. Halv nio ska jag dessutom vara på lasarettet i Stan så vi måste åka hemifrån vid halv åtta.

Kom förresten på en sak...haha.... Malin och nr. 5 sover hos fåren i natt! Undrar hur det går....? Nr.6 sover i fuse hos kalvarna. De har klätt sig ordentligt, smetat in sig med myggmedel och gjort "sängar" av hö. Måste smyga mig dit med kameran... :-D

Go natt!

2 kommentarer:

  1. Hej!! Hur gick det på lassa?? Sov barnen hos djuren?? Hoppas det ordnar sig med dina händer o allt annat.
    kram

    SvaraRadera
  2. Hejsan gumman! Har som sagt haft så fullt upp att bloggandet kommit i kläm. Men nu kanske det kommer lite svar på dina frågor. :-)
    Kram tebaks.

    SvaraRadera