måndag 31 augusti 2009

Bli mer "Jaha"...


Alla handskas vi olika med livets motgångar. Beroende på vilket humör och vilken sinnesstämning man befinner sig i, så tas svårigheter och utmaningar emot olika hos alla. Personligen så har jag en tendens att bara bita ihop och kämpa ännu hårdare när svårigheter tornar upp sig. Letar alltid efter lösningar på allehanda problem och har svårt att lämna något olöst.

En fördel kan ju vara ifall man anammar det som ordspråket försöker förmedla:
Ge mig mod att förändra det jag kan,
styrka att acceptera det jag inte kan förändra,
och vishet att se skillnaden...
Har man gjort så gott man har kunnat efter de förmågor man själv besitter, så är det alldeles nog! Lite mer "Jaha"-attityd kan vara bra för ens egna välmående. Jag spillde ut ett glas saft: Jaha, det finns papper att torka upp med och mer saft i tillbringaren. Jag tappade porslinfiguren så den gick sönder: Jaha, det finns nya på affären. Materiella saker går alltid att ersätta!

Våga skratta åt dina egna missar, le nästa gång något inte går som du har tänkt och lär av dina misstag...! Eller ännu bättre: Lär av andras misstag! ;-) Det blir så jobbigt om man ska göra alla själv...

En lite positivare attityd,
en lite gladare livsåsyn,
en något positivare inställning,
en mer framåtskridande handlingskraft och tankeverksamhet,
samt ett vänligare och ödmjukare förhållningssätt,
visst skulle allt blir liiiite bättre då...?

Kan vi inte prova, bara för en stund..?
Jag har redan börjat. När börjar DU?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar