tisdag 25 augusti 2009

Minientrepenörer på Tallheden

Vill man få något gjort så ska man fråga de som är mest upptagna. Så säger i alla fall ordspråket. Frågar man de som verkar "lediga" så är tidsbristen tydligen ett faktum. Hmm... hur kommer det sig?

Jag har inte tid, är en fras som gör mig nästan lika frustrerad som: Jag vet inte. Båda dessa uttryck används flitigt av många individer. Frusterationen jag känner när jag hör dessa ord, tror jag beror på att en del använder sig flitigt av dem, som ursäkter för att dölja sånt man inte riktigt vill erkänna eller uttala högt.

En fråga: Kan du städa källaren efter middagen idag?
Svaret: Jag har inte tid. (vilket egentligen betyder att: Nej, jag vill helst inte, tycker det är tråkigt, vill helst göra något roligare)

eller...

En fråga: Vill du följa med som åskådare till volleybollmatchen på söndag?
Svaret: Jag vet inte. (vilket egentligen betyder: Njae, tycker inte det är så kul. Följer oftast för att jag inte har nåt annat för mig. Alternativt kan det betyda: Måste jag bestämma mig nu? Nåt roligare kan ju hinna dyka upp innan söndag...)

Att inte ha tid handlar enligt min mening helt och hållet om prioriteringar. Visst kan det vara så att tiden inte räcker till för allt det man vill göra, men vi väljer ju ändå själva vad vi spenderar vår tid på. Att få till svar på den första frågan ovan att: Idag känner jag att jag hellre vill spendera min tid på att umgås med mina vänner. Är det ok om jag gör det i morgon istället? det lämnar frågeställaren betydligt mer nöjd och tillfreds. Även fastän svaret blev ett nej.

Att inte veta anser jag ofta handlar om personers rädsla att inte våga stå för sina åsikter. Oftast så vet man, innerst inne, men man vill inte bli betraktad som "annorlunda" eller "udda" och väljer därför den enkla vägen genom att låta andra bestämma åt en, eller genom att helt enkelt låta bli att känna efter och inte orka ta ställning i jobbiga frågor.

Att tänka, bestämma sig för något, skaffa sig en uppfattning, kan ju faktiskt vara jobbigt! Jag vet inte, är för mig oansvarligt, nonchalant och omoget. Jag vill höra: Jag vet inte just nu, men det ska jag ta reda på, om du låter mig tänka en stund!

Jag imponerades stort av två unga tjejers förmåga till att hitta lösningar på ett svårt problem idag. När de efter många diskussioner fram och tillbaka enades om att deras fokus borde läggas på att lösa problemet, istället för att hitta boven som orsakat problemet, så blev jag så stolt! Med gott samarbete så strukturerades en plan fram, som sen genomfördes och utvärderades vid köksbordet till kvällsfikat. Om de bara visste vilka bra metoder de använde sig av! Jag har små minientrepenörer i mitt hem, som redan jobbar mål- och resultatinriktat. Och det bästa av allt - de har roligt när de gör det!

Take care, live life - be happy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar