söndag 2 augusti 2009

Mellan hopp och förtvivlan

Centrera

Ridprovet, ryttare Ida Hellström.


I går åkte jag med Farmarpojken för att få avlägga del 3 och 4 av hans bruksprov; löshoppning och gångartsprov. Bruksproven skulle han få avlägga i samband med kvalitetstesten för 4-åringar, som genomfördes på Hipppologum i Umeå. De testen är i första hand utformade för deltagare med hästar av Svensk Ridhästtyp dvs. Svenskt Halvblod.

Uppvärmning inför ridprovet

Eftersom Hästavelsförbundet inte arrangerar så många visningsmöjligheter för oss med hingst här uppe i norr, så får man ta det tillfällen som ges, för att få visa upp sin häst.

Till Boden i april var vi väl förberedda. Till Vännäs på 3- årstesten i maj, var Farmarpojken förkyld. Nu fanns bara denna chans i Umeå kvar för i år. Västerbottens Hästavelsförbund hade lovat att Farmarpojken skulle få avlägga sina bruksprov där. Vad jag INTE visste, var att han skulle bli bedömnd som en ridhäst av svensk halvblodstyp. Han är ju en Morganhäst, och borde inte alls bli jämförd med hästar av andra raser.

Oerfaren som man är i dessa sammanhang, så ifrågasatte jag inte poängsättningen och kritiken han fick. Var väldigt glad över de fina exteriörpoängen han fick, med en 9:a på extremiteter och rörelsernas korrektheter, samt de otroligt fina poängen i löshoppningen (tack Nora för din blixtinkallade insats som medhjälpare!) med en 9:a på temperament och allmänt intryck, samt en 8:a på teknik och förmåga. Lät mig inte nedslås så hemskt över rid-och gångartsprovet (som jag tyckte gick otroligt bra...) där han tyvärr fick låga poäng.

Ridprovet

Väl hemma, och efter några samtal med ledamöter från Morganhästföreningen, så fick jag beskedet att Farmarpojken INTE ska bedömas utifrån hur ett svenskt halvblod helst ska utföra ett gångartsprov. Han ska bedömas för hur en Morganhäst ska röra sig vid ett gångartsprov! Ett av hans delpoäng blev ett poäng ifrån godkänd nivå och han underkändes därför av Morganhästföreningen för avlagt ridprov...

Uppfödaren sa att med de poängen i ridprovet (om än de var låga) så blev han godkänd, föreningen sa en annan sak... En massa telefonsamtal och överklagan av domslut måste nu ske. Suck.... Hoppas föreningen hjälper mig med detta? Det borde ju ligga även i deras intresse, eller...? Hur som helst är jag inte orolig. Vet vilka kvaliteer min häst har som en MORGANHÄST, och de är fantastiskt fina! Visar jag honom på Morganrikset eller på en visning för hästar av Specialraser, så är jag säker på att vi kommer att sopa banan! Japp! ;-)

Steg upp halv tre i går morse. Gick i säng efter ett glas rött vin vid åtta. Somnade innan jag nuddade kudden och vaknade inte förrän halv åtta i morse. Välbehövlig sömn? Jo, det var det.

I dag blir det lite karuseller och åskådare av beachvolleyturneringen som pågår för fullt i Norsjö samhälle. Ha det bäst. P o K!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar