söndag 30 augusti 2009

Händelser som får en att reflektera

I går upptäckte jag att säkringen till frysen i källaren hade gått sönder. Jag uppskattar att frysen stått utan el i ca 2 dagar. Innehållet hade börjat bli upptinat och min lördagskväll spenderade jag därför i stor omfattning vid spisen. Stekte upp all upptinad köttfärs, tog hand om de mest upptinade stekarna och kokade en hel del soppkött. Matsedeln den kommande veckan kommer att bli ganska proteinrik! :-)

Den senaste veckan har jag fått uppleva häftiga känslostormar. I går kväll inträffade ytterligare en incident som får en till att verkligen reflektera över livet. Tacksamheten över att få vara hyfsat frisk (säger jag som snart ska läggas in för operation... :-) ha en underbar familj, ett meningsfullt och givande arbete, ett hem som jag älskar och en fritid och vänskapskrets som jag uppskattar, växer sig bara större och större.

Jag lider med de mindre lyckligt lottade, som får kämpa för att klara av vardagen, som får kämpa för att le, som måste brottas med ångest, oro och självdestruktivitet de inte själva kan styra över. Tänk om jag kunde få fler till att känna den självklarhet som jag känner, med att dela med sig av sitt hem, sitt liv, sina erfarenheter, sin glädje, trygghet och de verktyg dessa människor behöver, för att någon gång få känna det som vi "vanliga" upplever som självklarheter i våra liv? Tänk om...?

Glädjen det ger. Responsen man får. När resultaten kommer. När det onda försvinner och ersätts av det goda. Det är obeskrivbart. Ibland undrar man när det sker. Och om det sker..? Men det är då man måste tro. Och hoppas!

För vi vill väl inte bli som en groda utan ben? - hopplösa! :-)

Take care, live life - be happy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar