lördag 15 maj 2010

Blixtar och Dunder

Regn, sol, åska och 18 grader varmt.

I två dagar har vi fått uppleva ett rejält åskväder. "Ryssvärmen" har dragit in och vi upplever nu en rejäl vårvärme med tillhörande vårförfall. Vägar strömmar sönder och tjällossningen ställer till det. Vi får uppleva en försmak av sommaren och det känns bra. Mycket bra. Längtar efter att få gå omkring i t-shirt, shorts och Foppatofflor.

Varmt i luften och kallt på backen. Fascinerande att få uppleva denna dimma vid fyra-tiden på eftermiddagen.

Torsdagkväll somnade jag på soffan. Otroligt trött efter den senaste tidens vakande över Nypon. Vaknade med ett ryck och skyndade mig till TVn med övervakningsbilden på. Såg då Nypon ligga inklämd i en väldigt konstig ställning i boxen.

Med hjärtat i halsen sprang jag ut till stallet och konstaterade att "tjockisen" rullat fast sig i boxen. Sjöblöt i svett, efter att ha försökt kämpa sig lös, så lyckades jag till slut hjälpa henne upp på bena. Darrig och flämtande, stod hon på samma ställe i boxen en lång stund. Jag tänkte att nu är det kört. Fölar hon inte i chock nu, så dör hon väl av ansträngningen.

Utmattad, orolig och sargad Nypon...

Men med pyssel, baddning och återhämtning så kom vår "vanliga" Nypon tillbaka. Ännu mindre sömn för oss, och ännu mer oro efter denna incident...

I går kväll gjorde hon likadant. Den här gången sov jag inte. Såg hennes försök att ta sig upp. Men när hon låg i boxen med benen i vädret, och en blick som sa att "Nu ger jag upp", så var jag tvungen att gå dit igen, för att hjälpa henne upp. Denna gång hann hon inte bli så slutkörd och återhämtade sig snabbt, men varför gör hon på detta vise???

Och varför fölar hon inte???

Juvret är mer spänt än någonsin. Varmt och sprängfyllt. Hon är nedsjunken och avslappnad i området kring svansroten och slapp "där bak". Hoppas inte fölet blir FÖR stort...

Idag blir det utevistelse. Mest hela dagen. Vill verkligen inte vara inomhus. Så nu stänger jag ner.

Ha det gött!
P o K/ Vekå

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar