lördag 8 maj 2010

Snöbad

Inget föl ännu, men det är ju i natt hon ska föla - det hade ju jag gissat. Vi får väl se... :-)

Upplevde en ofantlig rastlöshet i kroppen i går eftermiddag. ADHD-Vekå (har ju haft den benämningen ibland) gjorde sig påmind. Mitt i påbörjat kak-bak så bad jag ungarna packa sina badgrejer och sen åkte vi till Norresträsk.

Otroligt vackert väder på kvällskvisten. Vindstilla, solen sken och fåglarna kvittrade. Ungarna badade glatt i tunnan och roade sig med att svalka av sig i snön emellanåt. Den inplanterade fisken från i fjol har inte vaknat till liv än, men det var ändå rogivande att vara där en stund. Hittade tjäderspår, tjäderbajs, älglortar och en massa andra naturliga spår i omgivningen.

I dag bjuder Moder Natur på underbart vårväder. Solen gassar på bra och jag har bestämt mig för att ut och räfsa där gräsmattan tinat fram och torkat upp närmast huset. Ska fortsätta att "sparka kottar", tänkte sätta ungarna på att samla ihop omkringblåst plast från höbollarna, och jag ska dessutom planera för lunch utomhus idag.

På måndag eftermiddag ska mattläggaren komma hit igen. Lyckades äntligen hota hit honom igen, efter det misslyckade försöket med att få bort luftbubblorna sist. Nu bad han så snällt om ett nytt försök att "vålda" bort dem. Med tanke på att bubblorna dykt upp på ännu fler ställen nu, så tror jag nog att både han och jag vet, att den enda lösningen är att göra om alltihopa.

Tur att sommaren snart är här, och att vi då lättare kan klara oss utan kök och hall ett tag - igen...!
Nu ska jag väcka ungarna. Vackert väder = inte ligga och slöa halva dan!

Ta hand om varandra!
P o K / Vekå

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar