söndag 16 maj 2010

Råstyrka och lekplatser

11 månader och två veckor in i havendeskapet.

Här ser ni "Tjockisen". :-) Nöjd, obrydd och cool, står hon på detta viset dagarna igenom.Inget föl. Barghhhh!
Malin med sin jätte-mjukis-tjur och Viktor, grannarnas pojk, eldar träskrot.

Igår blev det utevistelse nästan hela dagen. Temperaturen passerade tjugo grader och shortsen åkte på. Fantastiskt härligt! Jobbade i trädgården nästan hela dagen. Körde häst och pysslade med både det ena och det andra.
Rejäla pålar som förhoppningsvis ska främja "lekplatsen".
Nu är Farmarpojkens betäckningsställe påbörjat. Ska göra en gammel-dags "westernstolpe" där vi håller till med parningsakten. Behöver dock få hem en annan traktor med planeringsskopa, för att justera det sista i marken. Sen ska pålarna kapas och en överliggare fästas dit.
Malin är tack och lov frisk igen. Äntligen. Nu verkar dock förkylningen ha satt klorna i min make. Med en timmersax i högerhanden lyfte han igår upp den ena stocken, lätt som en plätt, upp från backen. Med vinschen på fyrhjulingen så lyckades stocken dras fram genom en av de sista snöhögarna. Det kanske inte var så dumt med en vinsch i alla fall..?
Envis och tjurig som jag är så ville jag naturligtvis göra likadant. Stocken, som var torr och såg så lätt ut i Rogers händer, vägde ju multum! Med båda armar och all min kraft lyckades jag just så pass att rubba den!
Min man är inte lång. Han är heller inte så grov. Men fy så stark han är. Riktigt råstark. Bonna-stark!
Träningsvärken i min kropp gör sig påmind idag efter gårdagens alla aktiviteter. Kroppen känns lite gammal och trögstartad. Lite mer kaffe, stallsysslor och städning. Sen kanske den startar? Idag blir det tunnbrödsbak, styckning och malning av köttet från tjuren, som slaktades för en vecka sedan. Söndag = vilodag? Nej då.
Take care, live life - be happy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar