söndag 9 maj 2010

Vårstädning

Undrar om alla "nybörjare" inom hästaveln upplever samma frusteration inför det första fölet, som jag gör nu..? Inget föl ännu, och jag fattar inte vad som fattas... En vecka över tiden nu. Kan ju inträffa har jag hört. De två senaste dagarna har Nypon intagit ett behagligt lugn. Hon går försiktigt, tar det väldigt lungt, inga hastiga röreslser osv osv. Snart måste det ska ske...

Jag reflekterade idag över att vi inte ens har pratat om namn på den lille än. Jag tror det beror på att vi är vana vid "livets gång" här hemma. Djur föds och dör. Ibland går det bra. Ibland inte... Djurets personlighet vill vi ska återspeglas i dess namn, hur vet man det innan man sett den lille? Tror därför vi avvaktar lite till.

Lammen fick namn ganska snart efter deras födsel. Barnen gav de väldigt passande namn. Tror nog vi finner något bra även med Nypons bäbis. Om nu allt går bra...

I helgen har det blivit en hel del vårstädning. Både ute och inne. Räfsat där solen torkat upp marken på en del ställen, städat altanen, källaren, plockat undan vinterkläder osv osv.

Egentligen förstår jag inte riktigt hur jag lyckas hålla mig vaken. Sover knappt numera om nätterna. Kollar Nypon typ hela tiden. :-) Går väl på nåt rus, eller dylikt..?

I kväll hade jag en underbart trevlig stund som ridlärare. Jag har så gulliga ridelever. Teori brukar aldrig vara ett så uppskattat inslag i ridundervisniongen, men jag har alltid haft full närvaro på mina teorilektioner. I dag kom förklaringen. En av mina elever sa att hennes mamma kommenterat att "Jaha, har ni det där tråkiga idag?" men min elev hade kontrat med att "Nä, det är inte alls tråkigt!" "Ja, då måste Vekå verkligen göra nåt bra..." hade mamman svarat då. :-)

Antagligen hade inte den där mamman några egna positiva upplevelser från sina teorilektioner då hon var yngre. Men jag tycker inte man ska föra över dem till sina barn... Låt ungarna få skaffa sig egna uppfattningar om vad som är tråkigt och inte!

Självklart är mina teorilektioner fantastiskt roliga. För det finns väl inget mer inspirerande och roligt än hästar...?! ;-)

I morgon blir det möten på förmiddagwn, tandläkaren med Malin, jobb på Bolaget på eftermiddagen och sen fotbollskväll med ungarna. Hoppas inte Nypon fölar i natt... Har hon hållt sig så här länge borde hon väl kunna vänta en dag till!?

Take care, live life - be happy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar