söndag 22 november 2009

Bästa dagen på veckan

"Anders Bagge", vårt senaste tillskott i ladugården, visar sina färdigheter på en gång.

Söndagar är den bästa dagen på veckan för mig. Oftast får man sova lite längre än vanligt. Kanske till 7... Ungarna sover oftast till fram emot 9, så morgonen kan man ägna åt nästan vilka aktiviteter man vill. I morse blev det stallet och dammtorkning.

R åkte och hämtade en bagge till våra tackor idag. Det blev kärlek på en gång. Oj, vilket ståhej det blev bland fåren. Undrar om de kommer att sova nåt i natt..? Vi har idag äntligen plockat ihop fårens sommarhage. Bristen på snö har gjort att det gick problemfritt. Annars kan man vanligtvis INTE spara det till i slutet av november.

Så här flyttar man tydligen stökiga baggar. Sättet fungerade! :-)

Fortsatt med inomhusstök nästan hela dagen. Städning, tvätt och bullbak.
Malin har varit på volleybollturnering i sporthallen i Norsjö. Alltid lika efterlängtat.

Nr. 5 och Paula var på disco i går kväll. Kom hem kl.24! Försmak av den kommande tiden, då snart alla ungarna kommer att dyka upp i hemmet, vid den tiden på helgerna. Oj oj oj... De verkade dock ha haft skoj, vilket är viktigast!

Söndagar är dessutom dagen då barnen ansvarar för middagen. Idag gjorde nr. 6 Chili con carne - jättegott! Min R gjorde dessutom lunchen, så jag har varit helt befriad från matlagning idag. Otroligt!

Inför vårat familjeråd, som vi alltid har på söndagseftermiddagar, så ska ju barnens rum vara välstädade och fina. Oftast så tillbringar de nästan hela dagen på övervåningen med detta projekt. För av någon anledning, så tar städning av ett (!) rum flera timmar. Undrar hur det är med fokuseringen på uppgiften..?

För mig personligen tycker jag det är perfekt. Barnen har en uppgift, som de vet att de måste slutföra för att utbetalning av veckopengen ska bli av. Om de håller på med den hela dagen, så gör det inte mig något... :-)

Så... söndagar ÄR en bra dag. Att det dessutom varit bra väder idag, gjorde ju bara dagen ännu bättre!

R har nu åkt iväg för att byta bort vår trotjänare, den Gröna Faran. (en VW Transporter). Hem kommer en Volvo V70 AWD. Jag har inte sett bilen och får lita på min makes omdöme, när han säger att detta är ett BRA byte. Hoppas han har rätt... :-)

Ny vecka i morgon. Den rivstartar med tre (!) viktiga möten på en och samma dag. Dessutom ska ett tandläkarbesök hinnas med att klämma in emellan alla möten. Hua mig. Ska sätta mig ner nu och förbereda mig inför det första mötet, som blir den största utmaningen för morgondagen.

Ha det bäst och lova att ta hand om varandra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar