söndag 15 november 2009

Bilbyte..?

Utanför slakteriet eldar vi för fullt för att få varmvatten till att skålla grisarna med.
Jag hittade två bilder till från grisslakten. Fascinerades av denna procedur (första gången jag var med från början till slut) Fick även ett bra tillfälle till att prata med och lyssna på, den duktiga slaktaren vi anlitade. Hade inte en aning om att grissvansen brukar användas i pölsa, för att den innehåller mycket "lim"...

Malin börjar va en ganska van åskådare vid dessa speciella tillfällen. Hon vet nu väldigt mycket om hur insidan på djurkroppar ser ut, och hur allt "hänger ihop". Fastän den första grisen som slaktades idag, var den som hon var delägare i och har skött om, så visade hon total acceptans för djurets öde. Hon provsmakade t o m på tungan som jag kokade i eftermiddag (och som blev suuupergod!). Något som inte de andra barnen ville göra - än...

Grisen är insmetad med harts och håret från kroppen ska bort. Min R har problem med skorstenen...

Idag åkte min kära R och tittade på en annan bil. Prat går om att byta bort min Gröna Fara. :-( Skickade med Paula som kontrollant och hon kom hem glad och nöjd och tyckte jag borde acceptera bytet. Hmm, vi får väl se..!

Paula o Farmarpojken hemma på utebanan okt-09

Dressyrkursen igår på KDRF gick superbra. Paula har blivit mer o mer trygg i sadeln på Farmarpojken, och de gjorde ett riktigt bra pass ihop. Idag blev det vilodag för pållarna. Ett envist isande regn har hållit i sig hela dagen och inte gjort utevistelse till någon trevlig upplevelse. Var är den riktiga vintern..?

Take care, live life - be happy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar