torsdag 19 november 2009

Spela inte apa

Vilken innehållsrik dag detta blev! På många sätt. Det anade jag inte i morse... Hade fullt sjå med att ta mig upp ur sängen. Kroppen skrek: Mer sömn! Men jag hade andra planer.

Chockade Farmarpojken med ett ganska tidigt och tufft träningspass på förmiddagen. Han blir så otroligt foglig och nöjd, efter att verkligen ha fått engagera både kropp och knopp till max.

Mor och far överraskade med ett besök på förmiddagen. De lånade släpen, för att åka iväg och hämta de nya fönsterna till övervåningen i stugan. Nu står de måttbeställda fönstren här ute på släpen, och väntar på att Byggare-Bob-grannen ska he sig hem från Ryssland och sätta dem på plats!

Mitt på dagen blev det dags för utvecklingssamtal x 2. De äldsta tjejerna i familjen stod på tur att bli utvärderade. Intressanta samtal, där man märker tydligt hur barnens hemmiljö kan avspegla skolgången...

Satt precis och googlade lite och hittade den omtalade Maslow´s Behovstrappa, se bild på den HÄR. Alla borde känna till denna. Vad lönar det sig att prata om saker som finns i steg 3,4 eller 5, när inte ens steg 1 varit uppfyllt..?

Nu ska det bli ordning på Torpet! Japp! :-)

Sen blev det handla, tvätt, lite städning och middag. Kött igen, fast nöt denna dag. :-) I morrn har jag lovat familjen att det ska bli fisk istället. Tänkte göra en god fisksoppa med räkor i.

Ungar fulla huset hela eftermiddagen. Hamnade på Apberget, en mötesplats på internet för ungdomar, en stund i eftermiddag. Blev förskräckt över att få uppleva hur ungarna pratar med varandra via chatten. Det var så groteskt kränkande uttalanden, som jag fick ta del av och jag blev väldigt illa berörd! Detta med nätmobbning är ju fruktansvärt!

Jag vill verkligen uppmana er föräldrar, om att vara delaktiga i vad som pågår, medans era barn surfar och chattar på nätet. I kväll har jag fått ringa en hel del samtal till föräldrar, vars barn ägnar sig åt första klassens kränkning via nätet. Har även pratat med förövarna och förklarat att deras beteende är totalt oacceptabelt! Otroligt nog, så har alla dessa samtal gått väldigt bra. Föräldrarna har blivit tacksamma. Barnen har fått gränserna förtydligade över vad som är tillåtet och inte. Allt frid och fröjd..? Jag hoppas det...

Har idag även fått klartecken om att min tid som kassör för Norsjö Ridklubb nu närmar sig slutet. Vid månadsskiftet lämnar jag mitt uppdrag och det känns lite si och så med det... Det har varit en otrolig härva och rejält utmanande att få ordning på allt administrativt. Det har tagit massvis med tid, men det har det varit värt! Alla svårigheter med regler, lagar, skatter, löner m.m. m.m. som man varit tvungen att leta rätt på information om, har lett till att jag har lärt mig en massa! Och det är jag jättetacksam för! Alla kontakter man knutit inom hästvärlden, alla erfarenheter mitt uppdrag har gett mig (både bra och mindre bra) har präglat mig och gjort mig "rikare".

Mina ambitioner, mina visioner och min målsättning med hur ett fungerande föreningsarbete bör se ut och genomföras, ligger dock för långt från den verklighet som råder. Detta skapar en frusteration hos mig, som i längden inte är nyttig. Mitt framåtskridande arbetssätt och mitt handlingskraftiga agerande, ska jag fortsättningsvis fokusera på vårt egna företagande. Tror det blir bäst så..!

Skulle kunna fortsätta och skriva massvis med rader, för detta har som sagt varit en väldigt innehållsrik dag... Men, borde leta mig mot sängen. Kroppen skriker efter sömn.

Take care, live life - be happy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar