tisdag 10 november 2009

Utvärderingar, pynt och familjebilder

Har pyntat hus och trädgård med lite belysning. Det blev så stämningsfullt! Nu börjar längtan efter juletid sprida sig i kroppen = skön känsla! :-)


Har haft många intressanta samtal idag, med flera olika personligheter i olika åldrar och med olika syn på Livet. Upplever det alltid lika intressant att lyssna och sätta sig in i varje människas enskilda situation. En liten grej hos en, kan upplevas som en stor sak hos en annan. Det gäller att kolla av...

Jag vet att jag läst statistik någonstans, om hur ofta gräl vuxna emellan, handlar om ekonomi. Tror att det låg på typ andra plats eller nåt sånt... Jag har hittills bara träffat en endaste familj, där jag med säkerhet kan säga att det INTE grälas om detta. Jag kan personligen inte förstå hur man som "familj" kan lägga så stor vikt vid vem som har högre lön än den andre (och därmed bör få bestämma mer om vart pengarna ska hamna)!

I en Familj bör det väl vara ett gemensamt intresse att få ekonomin att gå ihop? Dina pengar och mina pengar borde väl vara våra pengar? De vuxna ska naturligtvis ta ett lika stort ansvar. Lider den ena, drabbas även den andra - på ett eller annat sätt... Konsten och utmaningen blir att hitta en balansgång, där alla parter är nöjda och ser Familjens bästa som Prio 1.

Om en månad har vi varit familjehem ett halvår. Då ska det utvärderas. Tiden har gått fort, vilket jag ser som ett gott betyg. Nr 5 o 6 har anpassat sig fint och våra egna barn har accepetrat vår nya familjebild. Rädslan och oron jag hade inför detta uppdrag har bytts ut till en känsla av "vad-som-än-händer-så fixar-vi-det". Vår familj svetsas samman. Konflikter för oss närmare. Utmanar oss att ta ställning, att sätta gränser, att visa vad vi står för och hur-saker-bör-vara. Våra barn får uppleva och lära sig saker och förhållningssätt som de aldrig hade kunnat komma i närheten av tidigare, och kort sagt: Vi valde RÄTT!

Ju mer man ger av sig själv, i tid, i engagemang, eller i att bara vara närvarande - desto mer får man tillbaka! Om än det inte sker direkt, så sker det i morgon. Eller nästa vecka, eller månad. Men belöningen kommer... och den betalar all möda man lägger ner. Jag lovar! Mersmaken det ger är berusande.

Jag önskar vårt hem var större. Då hade fler rymts under mina vingar...

Lova ta hand om varandra..!

P o K/ Vekå

2 kommentarer:

  1. vad bra att du trivs som fam.hem. Jag sa senast igår till min man att jag skulle vilja ha mer plats så vi rymde fler barn.....Lite tokig är jag.
    Fia

    SvaraRadera
  2. Nä, inte tokigt! Bara BRA... :-) Kram tebaks.

    SvaraRadera