måndag 23 november 2009

Konsekvenser av dåligt ledarskap

Att dåligt ledarskap i föreningar, i idrottslag och på arbetsplatser och liknande ställen, skapar kaos och förvirring, det förstår nog alla. Men att det dessutom är en hälsorisk, det hade jag aldrig tänkt på tidigare. I dagens Norra Västerbotten så tar de upp i en kort artikel, hur dåligt ledarskap inte bara ökar sjukfrånvaron på jobbet, utan även att den ökar risken för dålig hälsa senare i livet.

Ju längre tid man har haft en dålig chef, desto större blir risken att drabbas av exempelvis en hjärtinfarkt, inom en tioårsperiod.

20 000 tillfrågade hade fått lämna uppgifter om stress, hälsa, sjukfrånvaro, sjuknärvaro och emotionell utmattning, samt hur de uppfattat olika aspekter av sina chefers ledarskap; exempelvis om cheferna är inspirerande, stödjande, bra på att delegera eller är auktoritära, oärliga eller undviker kontakt.

När jag läser artikeln, så kan jag bara konstaterande sucka och bekräfta det skrivna...

I mitt yrkesverksamma liv har jag hittills bara träffat på en endaste person, som jag än idag beundrar i sin roll som chef. Hon gör ALLTING rätt. Jag har själv varit anställd hos henne och jag vet därför vad jag pratar om.

Många gånger har jag funderat över VAD det är som gör henne så speciell, HUR hon hela tiden bara ÄR SÅ BRA och HUR ORKAR HON..? Svaret tror jag är att hon i sin tur, har en stark organisation bakom sig, som satsar stort på personalvård och coachning av sina chefer. De vet vilken utsatt position man har som chef, hur ensamheten på "toppen" kan få en att må, och vilka personliga färdigheter som behöver stärkas och uppmuntras i den rollen.

Pengar för personalvård borde avsättas i varje organisations budget. Många gör det säkert redan, men i stället för att i dessa bistra tider dra in på dessa kostnader, så borde man göra precis tvärtom!

Personalen kan bli ett företags både uppgång och fall. Vårda den väl och minska risken för det sistnämnda!

Take care, live life - be happy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar