söndag 1 november 2009

Trygg i sadeln och nybyggda fällor

Har precis färdigställt superfina städscheman och checklistor för barnens ansvarsområden. På kvällens familjeråd kom det fram så många kreativa tankar och förslag som vi beslutade kring. Fördelen med besluten vi fattar i våra familjeråd är, att alla har fått chansen att tycka till, argumentera för sin ståndpunkt och till sist rösta för vad man tycker.

Det som jag reflekterat över idag är, att det märks mer och mer, att vi ofta är överens om vad vi vill, efter att ordet har fått vara fritt och alla har fått säga sitt. Besluten accepteras otroligt bra och omrevideras väldigt sällan. Det fascinerar mig...

Projekt vinds-renovering har tagit fart igen. Grannarna jobbar på så jättebra och jag beundrar den arbetsglädje och vilja som visar sig, trots svårigheter och utmaningar som tornar upp sig med jämna mellanrum. Har hört tidigare att målet är att det ska vara inflyttningsklart innan jul. Har knappt vågat tänka den tanken ännu, men vem vet...? Kanske... vi får se! Det har ju aldrig yttrats om vilken jul. 2009..? eller 2010..? :-)

Paula gjorde ett nytt försök med Farmarpojken idag. Det gick betydligt bättre denna gång. Hade skippat inspänningstyglarna, som hon ville ha som en "säkerhets-grej" förra ridturen, utan att säga något till henne. Hon ifrågasatte aldrig var de va någonstans, utan red på precis som vanligt.

Efteråt frågade jag om hon inte hade saknat nåt och DÅ kom hon på att de var borta..! Hon log stort och konstaterade att mamma går det ju inte att lita på...! ;-) Kommentaren senare blev dock klok och helt riktig: "Om jag aldrig provar rida honom utan dem, så får jag ju inte veta om jag kan klara det."

Jag visste att hon skulle klara det. Annars hade jag aldrig gjort så där. Tryggheten i hennes ridning måste komma inifrån. I tanken. Och i hjärtat. Inte via hjälp från en massa inspänningstyglar och diverse hjälpmedel. Trygg ryttare = tryggare häst, osäker ryttare = orolig häst.

Vårt kök har invaderats av bananflugor. Trodde att dessa äckelpäckelflugor bara fanns i snuskiga hem, där städning inte förekom alltför frekvent. Efter att ha rannsakat mig själv och konstaterat att NEJ, så skitigt har vi det INTE, så förstår jag inte varifrån de rackarna kommer..?

Har googlat och hittat diverse recept och råd på hur man ska bli av med dem. Jag har byggt två fällor nu innehållande sirap, vinäger och lite diskmedel. I den ena är det redan ett stort antal drunknade flugor. Vi får väl se om jag hittat ett vinnande koncept nu på att bli av med dem! Kanske någon har något annat bra tips på "fällor"..?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar