lördag 31 oktober 2009

Sentimental dag och kriterier för "jobbiga" barn

Följ min blogg med bloglovin

Har suttit och pysslat en hel del framför datorn idag. Som ni kanske kan se på mina nya "knappar" här på min blogg..? Hittat en massa matnyttigt och läsvärt, som vi bloggare kan använda oss av för att underlätta vårt "arbete". Har tillåtit mig själv att vara lite lat idag. Levt för att vara mer och verka mindre. Skönt och riktigt behagligt!

Haft många tankar hos nära och kära idag. Alla helgons dag...
Tänt några ljus vid en del utvalda gravar på kyrkogården.
Känt tacksamhet över att få leva.
Har ödmjukt accepterat mitt eget öde och fällt några tårar. Bl. a. i ilska, över händelser som jag låtit gå mig förbi. Det ska inte upprepas!

Man ångrar oftare saker man inte gjort, i stället för de man gjort!

Dagens körtur med Farmarpojken var ovanligt uppfriskande. Älskar verkligen lukten av varm häst, när den når en i slutet av varje körpass. Flickorna hade dessutom härliga dressyrpass med ponnyerna i eftermiddag, som gick så jättebra. Malins lilla Emil gick som en klocka och hon log sig igenom hela ridturen. Roligt att se! :-)

Veckans kalasande är äntligen avslutat. Det har blivit en hel del tårta! Nöjdast var nog tolvåringen igår.

Idag har jag samtalat med en myndighetsperson angående barn som är placerade i familjehem. Vi i vårt hem är ju nybörjare på denna front och det känns att man behöver feedback från andra med erfarenhet och kunskap, för att få ventilera tankar och upplevelser vi utsätts för i vårt familjehemsuppdrag.

Jag får ofta frågan om hur jobbiga barnen är? Tycker den frågan känns svår att svara på. Vad är kriterierna för ett "Jobbigt barn"? jag tänker på mina egna barn och andras barn i allmänhet. Vilken typ av barn ska man jämföra med..? Finns det jobbiga barn och lättskötta barn..?

Det som upplevs som jobbigt av en människa kan ju vara lätthanterligt för en annan. Jag anser att det handlar om tillvägagångssätten att hantera det "jobbiga", som blir avgörande för om barn kan anses jobbigt eller lättskött. Behandla barnen med respekt, rättvisa, vänlighet, kärlek, massvis med sunt förnuft och vanlig medmänsklighet, så har du per automatik ett lätthanterligt barn. (med reservation för ifall barnet lider av någon sjukdom..)

Blir man väl bemött som barn, lär man sig att också bemöta andra väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar