tisdag 13 oktober 2009

Djursemester och Ledare

Våra husdjur som befinner sig inne i vår bostad har numera semester. En välbehövlig sådan. De tillbringar den här hemma och ska inte störas. Man får inte locka på dem, prata med dem eller "tvinga" sig på dem på något sätt. Endast när djuren självmant söker kontakt, är det ok att kelas en liten stund.

Fascineras oerhört över hur tydligt det blir, när vi interagerar med våra husdjur, hur vi mår egentligen. Djuren känner sånt på sig och det reflekteras i hur de bemöter en.

I början av november ska jag på några föreläsningar på Campus i Skellefteå. En föreläsare heter Lena Forsberg. Hennes rapport "Att utveckla handlingskraft - om flickors identitetsskapande processer i stallet" ser jag verkligen fram emot att få ta del av resultatet kring. Ledarskap och ledarfilosofier är andra ämnen som kommer att diskuteras.

Ju mer fakta och dokumentation jag plöjer igenom i dessa ämnen, desto mer intresserad blir jag. Att vara Ledare är stort - jättestort! Inte många tror jag inser vilka möjligheter man har som ledare att påverka människor. De tunga bitarna ett ledarskap innebär är tyvärr oftast de man får höra talas om. Planering, timmar av frånvaro från familjen osv osv. Men nu är det dags att det positiva kommer i rampljuset.

Jag känner mig stolt, glad och tacksam, över att få ha en möjlighet att förmedla min kunskap och min syn på hur vi bör förhålla oss till varandra (både två- och fyrbenta). Jag har möjlighet att påverka och leda en annan människa in på tankebanor jag själv anser vara rätt. Underbart, säger jag bara!

Ännu roligare är det när man känner ett positivt gensvar, när målen närmar sig och man får nöjda och glada människor (och djur) i sin omgivning.

Tyvärr sitter många med ledarskapsroller, som nyttjar sin position på ett felaktigt sätt, på höga positioner inom företags- och föreningsliv. Samarbetssvårigheter skylls på alla andra, resultat som inte uppnås bortförklaras med andras brist på engagemang, och suck och stön blir vardgasmat i samvaron med dessa individer. Ibland utövas t o m en sjuk lek där de som ska "ledas" får utstå illasinnade behandlingsmetoder, uttryck och gliringar. Allt för att Ledaren ska få må lite bättre, genom att få andra att må dåligt. Vanligt förekommande - tyvärr...

Behandla andra som du själv vill bli behandlad! Att vara en Ledare innebär att tjäna andra. Så är det bara! Inse det!

Take care, live life - be happy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar