måndag 19 oktober 2009

Likheter, skillnader och undantag

Allt för ofta drar jag paralleller mellan djur- och barnuppfostran. Hemskt - jag vet! Men, jag kan ändå inte hymla med att det finns otroligt många likheter.

Våra djur behöver konsekvens. Det gör även våra barn. Den stora och väsentliga skillnaden är att man kan göra undantag med barn. Det går inte med djuren. Visst går det, men då tar det tid att reparera "skadan". Man kan inte låta en häst att knuffas och klia sig på en den ena dagen, för att nästa dag inte tillåta det (pga av att man har finkläder på sig). Hästen förstår inte skillnaden, för man kan inte förklara det för den...

Ett barn kan man förklara för, att det finns undantag. Idag kan du gå in med skorna i köket, för jag ska liks dammsuga strax. Eller... idag får du fika vid vardagsrumsbordet, för jag använder köksbordet till bakbord för tillfället. Förstår ni..?

Det värsta är dock om detta med undantag har blivit använt för ofta och vid fel tillfällen. Barn (och djur till viss del) kan använda sig av utröttningsmetoder och känslomässig utpressning för att få sin vilja igenom. När tjat har gett resultat, när omtanke och omsorg har smulats sönder och ätits upp för att sen kräkas ut över en, när ignorans kombinerat med lättja och själviskhet har fått fäste hos folk och fä, då står man inför stora utmaningar.

Förmiddagen idag kommer jag att använda mig av, för att fundera ut nya strategier för att förmedla ansvarstagande, konsekvenser av handlingar samt hopp om en positiv tillvaro. Stora ämnen som kräver stora tankar. Djuren och naturen ska få hjälpa mig, så nu ska jag lämna skrivbordet och gå ut! :-)

Take care, live life - be happy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar