fredag 16 oktober 2009

Bestäm dig bara!

Hur hinner du med allt?
Varför är du alltid så glad?
Och snäll?

Dessa frågor får jag ofta. Folk undrar var jag får min energi ifrån, hur jag orkar med familjen, gården, eget företagande, mina hobbies, alla projekt osv osv.

Jag tycker inte det är så svårt... :-) Det är bara att bestämma sig!

Har pratat tidigare om Medvetna Val. Hur vi varje morgon väljer hur vår dag ska bli. Gårdagen har redan passerat, så den lämnar man därhän. Kommande dag, i morgon, nästa vecka, DE kan man däremot påverka. Och jag väljer alltid att forma mina dagar, så att jag känner mig nöjd med innehållet när jag på kvällen nuddar kudden för att somna in.

I morse var jag jättenära att gå i säng igen, efter att ungarna åkt till skolan. Ville dra täcket över huvudet och bara lata mig resten av dagen. Tycka lite synd om mig själv, pga mina krämpor, för lite pengar på kontot, det dåliga vädret (man kan alltid hitta anledningar för att inta offerrollen...) men... Jag visste att jag skulle må dåligt av det sen!

Tror bestämt att man måste vara ärlig mot sig själv, lyssna inåt, vara snäll mot sig själv och göra sig själv GLAD. Är man det, så kommer det att belöna sig med en bättre självkänsla och ett godare samvete. Jag vill då gärna tro att det är så..?!

Man kan inte ta hand om andra, eller vara glad och snäll mot andra, om man inte är det mot sig själv först!

Så lova nu, ta hand om dig själv och varandra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar