onsdag 4 november 2009

Inspirerande upplevelser

Gårdagen vill jag uppleva igen. Och igen. Och igen... Fick så mycket pepp och kraft, av att få lyssna till några av mina förebilder, vid besöket på Campus i Skellefteå. Dagen kallades för "Ridinstruktörernas dag", men jag vet inte om det var rätt benämning på dagen, egentligen...

Visst, de flesta av vi som satt där, verkar som ledare på ett eller annat sätt inom ridsporten. Vår gemensamma nämnare är, förutom vår kärlek till Hästen, även att vi har tagit steget lite längre och vill förmedla vår kunskap, syn och ambition, om hur vi ska förhålla oss i samvaron kring Hästen.

Mest intressant var det att lyssna till och få samtala med vår förre förbundskapten för det svenska landslaget i Dressyr: Elisabeth Lundholm. Hon pratade mycket om sin ledarroll. Hur viktigt det är att bli sin egen bästa coach och att hitta tryggheten i sig själv. För som ledare är man ofta ensam...

Meningen med att vara ledare borde enligt henne vara, att skapa strukturer där andra kan växa, och att kunna glädjas i deras framgångar.
Sant? Ja, säger jag!

Jag personligen pratar ofta om hur viktigt det är att ha mål och visioner. Hon tryckte också väldigt starkt på den punkten.

Vad är min dröm?
Vad vill jag helst?
Vad vill jag i mitt yrkesliv?
privatliv? osv osv...

Jag vill, efter gårdagens kloka ord från människor som haft stora motgångar, men som ändå kämpat sig upp, genom att tro på sin vision och på sin egen kapacitet, än en gång starkt påpeka:

En tanke tänkt tillräckligt många gånger, tenderar att bli verklighet!

Hur tänker du om dig själv?
Hur tänker du om andra?

Mina val för denna dag: (och för en lång tid framöver!)

- Jag har mycket att göra idag, men jag ska använda mig av Tiden - inte sitta av den...

- Jag ska fortsätta att visa mitt engagemang för det jag brinner för, och hitta kraften hos mig själv när allt känns tungt. För jag vet att jag kan!

- Jag ska fortsätta att skapa och förvalta det förtroende jag har förmånen att få va delaktig av, från de ungdomar jag fungerar som ledare för.

- Jag ska vara rak och ärlig på ett ödmjukt sätt, där situationen kräver det.

- Jag ska leva som jag lär och tänka på att vara en god förebild.

Take care, live life - be happy!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar