söndag 15 november 2009

Länk till inspiration, och lite annat smått o gott

Svensk Köttinformation på denna sida hittar ni jättefin information kring kött; tillagning, styckning, recept m.m. m.m. Bra bilder och lättförståelig text = gillas! :-)

Vi har idag slaktat våra grisar. Bestämde mig för att nu ska jag lära mig ALLT jag bara kan, om detta med tillagning, styckning o dyl kring griskött. På bilden längst upp är det två grishjärtan. Jag har ännu inte bestämt vad jag ska göra med dem... Ett tag tänkte jag saltlag - pålägg, men de kanske bara åker ner i köttkvarnen tillsammans med färsen.

På andra bilden kokar jag gristungan tillsammans med lök, morötter, vitpeppar, lagerblad och kryddnejlika. Det däremot blir nog en delikatess! Levern på sista bilden har jag skivat upp i mindre bitar och lagt i kall mjölk, där den ska få ligga till i morgon. Antingen blir det pastej eller leverkorv, vi får se...
I går murade jag inne i vår bakugn nere i källaren. Botten har varit så ojämn pga att fogarna mellan stenarna i pricip "försvunnit". Vid tunnbrödsbak har det varit lite extra trixit att grädda bröden i den ojämna ugnen. Nu hoppas jag att det går lättare nästa gång det ska bakas. Det lider ju mot jul och ett stort brödbak måste absolut snart planeras in!
Ha det bäst! P o K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar