onsdag 24 mars 2010

Har du tänkt på..?

Vår regionsordförande inledde årets regionsstämma med frasen: " Jag vill slå an tonen..." Jag fastnade vid betydelsen av den välanvända frasen, och insåg hur stor påverkan en talare, som inleder sammankomster av allehanda slag, KAN ha på deltagarnas sinnesstämning.

Vill man sätta an en positiv ton med framtidstro på möten/tillställningar, eller en kritisk och skarp ton, så har man som inledande talare en stor möjlighet att påverka!

I dag har jag lärt mig att Bönder är 2% av den svenska befolkningen. Vår näringsverksamhet, som ryms under benämningen "Bonde", utgör grunden av kommuners samhällsstruktur. Jakt- skogsbruks- och matproduktion finns i landets ALLA kommuner. Försvinner en liten inlandskommuns sista mjökbonde från marknaden, så blir effekten påtaglig för kommunen. Hur många tänker på det..?

Jag sträcker på mig lite extra efter dagens insikt. Bönder ska vara stolta över sitt yrkesval!

Allt för ofta blir man tagen för given. Inte bara i sin yrkesroll, utan även i andra situationer i Livet. Under de senaste månaderna ( eller eg under en ännu längre tid...) så har min vardag kantats av en djup förtroendekris.

Alla vi som sysslar med hästar vet hur lång tid det tar att bygga upp ett förtroende. Detta sköra, som kan raseras så lätt med en ogenomtänkt handling, eller genom uttalanden sagda i vredesmod och utan tanke på de spår, som de lämnar hos mottagaren, är så otroligt fundamentala i alla relationer.

Att hitta lösningar på problem är för mig en självklarhet. En förtroendekris, som utlöser känslomässiga reaktioner, är svårhanterlig. En utmaning väl värd sitt namn. Lärdomen jag har fått med mig ur denna "kris" är, att rationella argument fungerar sällan eller dåligt, på en som är känslomässigt upprörd. Då spelar det ingen roll om det är ett djur eller en människa.

Om man blir konfronterad och ifrågasatt, så är det lätt att man intar en försvarsställning. Att avstå, att vända andra kinden till, att framföra sin ståndpunkt, men ändå välja att gå därifrån UTAN att stå upp och försvara sig, det kräver ett stort mod. Men med facit i hand, så nås på det sättet de långsiktigt bästa lösningarna.

Att anständigt avklädd, blotta sitt innersta, och insiktsfullt konstatera att: " Det har aldrig legat någon framtid i att gå bakåt!" DET borde alla förstå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar