fredag 5 mars 2010

Ironi o dyl

I bland oroar jag mig för att jag tar i för mycket när det gäller mina barns oönskade beteenden. Konstigt nog är problemet inte lika stort, när det gäller andras barn, i de olika ledarroller jag har i olika sammanhang. Min konsekvens och mitt ganska målinriktade ledarskap tror och hoppas jag, ger barnen tydliga riktlinjer om vad som accepteras och inte!

"Stökiga" och utagerande barn, som gärna pockar på uppmärksamhet och skapar kaos och negativ stämning i större och mindre grupper, finner jag särskilt utmanade att hjälpa. Allt för ofta är det just dessa barn som blir mobbare, eller börjar med självdestruktiva och mindre bra beteenden.

Kommer speciellt ihåg en tjej som jag konfronterade ganska ordentligt förra året. I stället för att skälla på henne som person, så poängterade jag väldigt starkt att hennes beteende var totalt oacceptabelt. Tjejen som individ tog jag hand om, men hennes handlingar förkastade jag.

I dag är denna tjej en av dem som alltid hälsar glatt när vi möts, och som gärna anförtror mig än det ena och än det andra.

När vi som vuxna lägger oss i är detta jätteviktigt. Ingrepp mot barn och ungdomar får inte bli ett övergrepp. Det senare är jättefarligt och kan lätt tolkas kränkande.

Tyvärr har jag i min nära umgängeskrets ett fåtal personer som inte riktigt har greppat detta ännu. Att utsätta barn och ungdomar för sådant som de mognadsmässigt inte kan förstå eller klara av, anser jag vara snudd på övergrepp. Förödmjukande gliringar, nedlåtande eller förnedrande uttalanden, eller ironiska och sarkastiska kommentarer, som barnet inte har någon chans att bemöta, är också fel. Speciellt när det handlar om hur barnet är som individ, snarare än barnets handlingar.

En del vuxna, med låg självkänsla eller som är lite extra känslig i sin personlighet, kan också bli kränkta i det jag nämner ovan. Allt för många ( för mig är EN utövare för många) verkar finna njutning i att verbalt trycka ner andra.

Engagemang och att bry sig om, är inte likamed att häva ur sig vad som helst på vilket sätt som helst.

Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker...

Ta hand om varandra och trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar