onsdag 31 mars 2010

Rymmare

I morse möttes jag av en överraskande syn när jag kom in i stallet. Lilla Bus-Emil stod där mitt i stallgången med spetsade öron och verkade hur nöjd som helst. När vi tar in hästarna på kvällen går Emil själv in i sin spilta. Han vet var han bor. Risken finns att man glömmer att spänna fast honom, och det hade tydligen hänt i går. Tack och lov hade han inte kommit åt lucern-fodret. Mineralerna var inte så goda, så de fick vara i fred. Men jag har lite städning i stallet i dag... :-)


I går åkte jag för andra gången in till ridklubben denna vecka, för att träna inför hingstvisningen i Vännäs på lördag. Nu har jag utformat ett program, som förhoppningsvis ska täcka de fem minutrar vi har på oss, för att visa upp Farmarpojkens bästa sidor. I dag blir det putsning av selen (tar minst två timmar när man vill göra det noga) och tillverkning av ett litet infoblad om min hingst, som intresserade stoägare ska få ta del av.

50 % av barnaskaran är hemma pga feber och förkylning. Det passar därför bra med pyssel inomhus idag. Kanske högen med papper på skrivbordet ska få komma sig in i rullarna med? Vi får se vad som hinns med idag.

Var på möte för Kågedalens körsektion i går kväll. Diskuterade kommande tävlingstermin, laguppställningar och fick ta del av lite ändringar i tävlingsreglementet. Ser verkligen fram emot sommarens tävlingar. Både för min egen del, men mest för Malins del. Nu när hon är sjuk så oroar hon sig så för sin ponny. Hur ska det gå med träningen? Kan mamma vara snäll och köra Emil..? Självklart hjälper jag henne. Men med Emils ambitiösa inställning till arbete, så behöver nog inte Malin vara så orolig... ;-)

I går fick jag hem Farmarpojkens Hingstlicens för 2010. Undrar hur många betäckningar det kommer att bli..?

Under påskveckan har jag bestämt mig för att göra i ordning för omorganisering i stallet. Nypons fölningsbox måste saneras och iordningställas, samt uteboxarna ska göras klara. Inte så många veckor kvar till fölning. Spännande!


Avslutar med en bild på senaste tillskottet i åkeriets fordonspark. Idag är min man i Storkågeträsk för att "bestämma var knapparna ska sitta" i hytten. För en oinvigd kan detta tyckas lite överkurs och "fjantigt" (spela roll vars knapparna sitter? det finns väl bara EN instrumentbräda..??) men tydligen är detta jätteviktigt. Blir intressant att få hem fordonet och få höra argumenten till varför placeringen blev som den blev. ;-)

Skaffa er en riktigt bra dag!

P o K/ Vekå

2 kommentarer:

  1. Stort lycka till på lördag med hingstvisningen, men jag förmodar ju att han är mer än väl förberedd för sitt prov. =)

    SvaraRadera
  2. Varmt tack Hanna! Jo, han är förberedd... ;-)

    SvaraRadera