torsdag 24 december 2009

Ännu en jul...

Efter en hel del tankeverksamhet, och järnvilja, så har jag lyckats hitta det positiva även med denna jul. Försöker fokusera på allt kul som hänt under dagen, glädjen jag har fått uppleva, den goda maten vi har ätit och de fina julklapparna vi har fått. Men...

Jag förstår inte... Kanske är detta något, som fler mammor än jag som också har barn ihop med en karl man inte bor ihop med längre, får kännas vid..? I mer än tio års tid har julen inneburit både stor oro och glädje för mig. Riktiga kontraster.

Till slut blir oron outhärdlig och man blir tvungen att göra ett val. Oroa sig eller ha roligt..? Jag har valt att anamma det fina ordspråket som handlar om, att man ska acceptera det man inte kan förändra, vara modig och försöka förändra det man kan, samt vara klok nog att se skillnaden däremellan. Men hur mycket jag än försöker, så säger hjärtat en sak och hjärnan en annan...

Min kära R har stressat sig igenom julaftonen. Jobb, jobb och mera jobb. Malin har svårt acceptera den tystnad och stillhet som infinner sig, när hon blir ensamt barn kvar i huset. Jag måste använda mig av all min list för att få henne att se fördelarna i det. Ingen att bråka med, ingen som stör, och ingen som man behöver irritera sig på, eller dela TV-spelet med.

Men, min Malin är som jag. Hon vill ha social samvaro. Vi trivs bra bara med oss själva, men vill ändå gärna umgås med folk. Nu har jag tack och lov hittat lösningar som gör att resten av julhelgen med säkerhet kommer att bli jättebra, men det har inte varit lätt..!

Idag har jag tillägnat två timmar i källaren, storstädande med värsta ivern om att rensa ut skrot och skapa ordning i kaoset bland alla vinterkläder, skor och stall/fuse-kläder. Mössor och vantar har fått prydliga korgar med innehavares namn på, och skrot och skräp står prydligt uppradat i sopsäckar utanför källardörren numera.

Städa - på julafton..! Hur knasig får man bli..? Malin var så inne i pysslandet med en av hennes julklappar, så jag tog tillfället i akt att göra något kreativt. Det var skönt!

Min kära R däckade tidigt efter en tung dag och jag har bestämt mig för att inte lägga mig, förrän årets Blossa blivit avsmakad ännu en gång, samt förrän vår katt behagat leta sig in från kylan. Vill inte låta henne sova ute i natt i den nära tjugogradiga kylan som råder.

Ny dag i morgon. Kanske och förhoppningsvis blir den lite lugnare.
God Jul på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar