söndag 13 december 2009

Ge inte upp!

Blir himlastormande glad när jag läser senaste numret av Land. I en artikel på sidan 32 beskrivs hur man väljer sin egen lycka.

Alla har vi ju alltid fått höra: "Tänk positivt, så blir du gladare och allt går bättre!" En uppgift som trots sitt konstruktiva budskap har ansetts tämligen omöjlig att lösa. Men nu har vetenskapen gjort en banbrytande upptäckt. En rad internationella och erkända forskare har påvisat att hjärnan är plastisk och därmed förändringsbar.

Det betyder att hjärnan påverkas rent fysiskt av om vi tänker i dur eller moll. Detta faktum, att hjärnan är formbar och kan bilda nya celler, anses vara det största rönet vad gäller kroppens viktigaste organ på över 400 år, och öppnar dörrar för en helt ny form av psykiatrisk behandling - så kallad positiv psykologi.

Vidare skriver de i artikeln, att den nya vetenskapen bevisar att det går att tänka sig frisk och mer välmående. Man kan mata sin egen hjärna, så att man får ett bättre liv! Optimisten lever tydligen 7,4 år längre än pessimisten...

Den skeptiske skulle kunna påpeka att av människans sju grundläggande emotioner (glädje, sorg, oro, ilska, rädsla, skräck och äckel) är bara en positiv (glädje). Och att vägen till lycka därmed är tuff... Men det är som det sägs: Det är inte hur vi har det, utan hur vi tar det! :-)

Med denna positiva och upplyftande artikels innehåll bevarad friskt i minnet, så har jag fått den styrka jag behövde för att fortsätta i exakt samma spår som tidigare. Detta var bara ännu ett bevis på att jag gör helt rätt!

Nu ska jag bara förbättra mina strategier för att belysa denna forskning för fler, som jag vet behöver få höra detta...

Ta hand om varandra och GE INTE UPP! Ur allt ont kommer det alltid något gott, efter regn kommer sol och Lyckan kommer från dina egna tankar! :-)

Bamsekram från mig!

1 kommentar:

  1. tack! Hehe jo, har du inte sett någon annan ha den än. Nä tog selhängaren från stallet, (a) Tycker att den passade så bra brevid lycktorna till vagnen som också hänger på väggen (a)
    Ha det jättebra!!!!! Å hälsa alla kram!

    SvaraRadera