söndag 3 januari 2010

Det som krokigt ska bli...

Valde bort julklappar till brorsan och hans familj förra året. Vi tog ett gemensamt beslut att satsa på att försöka träffas, gå ut och äta och umgås istället. Det gjorde vi igår kväll. Nuförtiden är tid pengar. Och tiden igår var välspenderad och välinvesterad. Vi hade jättetrevligt och åt superbt gott!

Fortsatte denna dag i väldigt familjär anda. Min kära R hjälpte mig att försöka fixa till skogsslingan med traktorn, som jag vill få i ordning för att kunna köra rissla där. Rundturen blir drygt 4 km och mitt på dagen blev premiärturen av. Kopplade fast två av barnen på trickskidor bakom risslan, två i risslan och min R som styrman där bak.

Farmarpojken fick jobba på bra och var tvungen till flertalet stopp, inväntandes på ungar, som trillat omkull bakom risslan. Bra och mysig runda som jag gärna vill göra om ganska snart!

Middag utomhus. Min uppfinningsrika Malin tyckte vi skulle steka klimp (!) tillsammans med fläsk på muurikan. (Det var hennes dag att ansvara för middagen...) Med lite hjälp från pappa (som introducerat detta klimpstekande, så gick det alldeles utmärkt! Salt och gott blev det med!

Högtider brukar ju ofta betyda kristider för familjer med underliggande och jäsande problem. Det ökade umgänget gör att saker inte går att dölja och sopa under mattan på samma sätt, som när skola och jobb ger en andningspaus i gemenskapen.

Familjerådet idag blev ett ypperligt tillfälle att ta tag i saker på allvar, som legat och pyrt ett tag. Det blir alltid extra svårt att hitta lösningar, när man inte kan sätta ord på vad det är som händer i ens kropp, och jag hade därför hittat på ett "känslo-spel" för att sätta igång tankeverksamheten och kreativiteten hos övriga familjemedlemmar.

Illustrerade lappar med beskrivningar och förklaringar till önskade och mindre önskvärda beteenden las fram. Barnen skulle därefter gemensamt fördela de påstådda känslolapparna i dessa två kategorier. Övningen blev bättre än väntat och öppnade många dörrar till vidare diskussioner. Utvärderingar av familjemedlemmars ord och handlingar gjordes och vi belyste innebörden av hur uttalade och outtalade saker kan uppfattas. Väldigt konstruktivt och lärorikt!

I torsdags hade vi ju ett extrainsatt krisfamiljeråd. Även det väldigt bra. Pratade om konsten av att använda sig av tiden på ett bra sätt och att arbeta effektivt. Kanske lite överkurs för barn i åldern 9-13 år, men... det som krokigt ska bli bör böjas i tid... :-) Hur som helst så hade tydligen något av det vi pratade om då fastnat, för när tillsägelser kom om ordning vid köksbordet för att vi skulle jobba oss igenom familjerådet på ett effektivt sätt, så lyssnade dem och förstod! :-) Bra va?

I morgon har jag typ 100 saker att ta tag i... Min Konka säger att jag inte får skriva om det här... Av omtanke förstås... Vill jag ska varva ner. Jag vet det! Men, ibland känns det bättre att skriva ner det - då slipper jag ha det i huvudet! Hade migrän mitt på dagen idag. Första gången på åratal!!! Men jag skyller det på min styva nacke och dumma bröstryggskotor som spökat med mig den senaste tiden. Något annat kan det INTE va! Visst inte..?

Nu sover hela huset och jag borde göra detsamma.

Take care, live life - be happy!

2 kommentarer:

  1. Konkaaaaaaa...klart du skall skriva om allt här, vill ju så gärna läsa. Du är en duktig författare tycker jag. Men såklart vill jag du skall stanna upp å lyssna till/på din kropp. Är ju så rädd om dig vet du.
    Love ju 15 dagar kvar hihhi kram

    SvaraRadera
  2. Ja Konka... det vet jag. Rädd om dig med... :-) Ses snart. Love you.

    SvaraRadera