fredag 1 januari 2010

Kan inte sluta...

... engagera mig! Varför måste jag det - egentligen?! Efter att snart ha kommit 'mitt i livet', så tror jag mig kunna säga Stopp, när det inte passar mig! Det är väl fördelen med att bli äldre...? Erfarenheten.

Hade en underbart trevlig nyårsafton i går kväll. Sju barn och sex vuxna samsades kring tältet och grillringen utomhus. Vi åkte även en sväng med skotrarna till Tallberg, där vi grillade korv och skickade upp luftballonger. Barnen ägnades stor uppmärksamhet och gemenskapen var god. Svårast var att övertyga ungarna om att nyårsafton inte är ett likamedstecken med fyrverkerier i vår familj.

I går var avslutningsdagen för ungarnas Godiskontrakt. 6 månader utan sötsaker. Vi hade erbjudit dem fortsättning i sex månader till, men ingen nappade. Malin ville nog egentligen, men föll för grupptrycket... Det som gjorde mig lite ledsen var en av de uttalade anledningarna till varför de inte ville fortsätta: " Då slipper man stå över när det bjuds på godis vid avslutningsfester, skolan och andra tillställningar."
Detta måste vi ändra på! Visst borde man kunna erbjuda ungarna någonting annat än godis och kakor som belöning???

Tål att funderas på, visst?!

Plumsade med Farmarpojken i den djupa pudersnön idag. Den räckte långt över knäna på honom och arbetet gav honom en rejäl genomkörare. Hoppas verkligen vi får behålla denna pudersnö ett bra tag till, för här ska plumsas mera!

Älskar stunden på hästryggen i skogen. Idag var det helt vindstilla, precis knäpptyst. Skymningen hade börjat falla och himlen var färgad av underbart vintrigt kalla färger. Det enda ljudet man hörde var hästens andning, snöns knarrande under hans hovar och ett svagt gnissel från min sadel (!). Efter 30 min började den ljuvliga doften av varm häst att blanda sig med den kalla skogens milda dofter. Underbart! Dessa turer är ovärderliga för mig. De ger livskvalité och är som en drog, man inte kan vara utan.

Duktige grannens ännu duktigare fru nämnde häromdagen ett norskt talesätt:
Ut på tur - aldrig sur!
Tror minsann det stämmer! ;-)

Take care, live life - be happy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar