söndag 31 januari 2010

Från Tvivlare till Utmanare

Vår strategi med positiv förstärkning har börjat ge resultat. Att berömma önskvärda beteenden och uttalanden, fungerar långt bättre än skäll, kritik och negativ bestraffning. Om det finns personer i ens närhet som hamnat i ett självdestruktivt beteende, så upplever jag att de nästan söker sig till tillfällen, där de vet att de kommer att misslyckas. Allt för att ännu en gång få bekräftat, att de inte duger till något, att världen är orättvis och att ingenting fungerar.

Att berömma är långt svårare än att ge kritik. Att se fel och brister är enkelt i jämförelse med det att se det positiva. Men med lite träning, så kan man lära sig även detta! Det är jag ett levande bevis på! Från att ha varit en kritiserande gnällspik, så har jag gått till en upplyftande medmänniska. Kan jag det, så kan du med! :-)

I min roll som idrottsledare träffar jag ofta barn och ungdomar med låg självkänsla. Känslan som infinner sig, när man får följa ett sådant barn, från att ha varit Tvivlaren till att bli Utmanaren, är fantastisk. Där har jag hittat en av mina målsättningar med min ledarroll: Att förmedla Tankens Kraft och Tron på ens egna kapacitet.

Snälla, hjälp till att stärka dem som korsar er vardag med en vänlig handling, en vänlig gest eller ett vänligt ord. Stärk dem genom att lyfta fram det positiva i allt de gör. Beröm dem för det fina och goda, och skit i det andra..! Invänta tålmodigt responsen - och förvånas över resultatet...

Take care, live life - be happy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar