tisdag 26 januari 2010

Vekås strävan

Vid vårt familjeråd i söndags gjorde vi en ny grej. Alla i familjen skulle tänka på ett beteende, hos både en själv och de övriga i familjen, som vi skulle vilja se en förbättring på. Vi röstade om ifall vi själva skulle få bestämma, eller om familjen gemensamt skulle komma fram till, vad som var mest väsentligt att jobba med. Majoriteten sa gemensamt beslut.

Efter en förslagsrunda, då två-fyra förslag kommit fram på varje person, så röstade vi. Jag fick uppgiften att förbättra mitt beteende kring att jag ska "Leva som jag lär". Tycker iof sig att jag redan gör så gott jag kan kring det, men man kan kan alltid förbättra sig... Bäst var ändå det rungande förslaget kring min kära R. ALLA ville att han skulle bli mer kramig... ;-)

Konka var väldigt fascinerad över vårt engagemang i detta kring familjeråden. Jag vurmar starkt om dessa. Barnen lär sig att kunna påverka sin vardag genom att föra fram sina åsikter. De lär sig vikten av samarbete, att kunna argumentera för sina ståndpunkter, för att få andra med sig, och de får även se konsekvenser och resultat av vad gemensamma beslut leder till.

Bland det viktigaste är ändå, att de får uppleva att det är ok att tycka annorlunda. Man får göra det. Ingen tycker illa om någon bara för att man har en annan åsikt. Man respekterar och accepterar. Barnen lär sig även mötesteknik, uthållighet, tålamod och att prata i grupp.

Jag ser bara vinster i detta kring familjeråd. Är det någon som upplever något annat, så påpeka det gärna för mig. Känner mig lite för enkelspårig i detta resonemang... :-)

I eftermiddag ska jag på ett informationsmöte som handlar om Gold of Lapland. Har starka funderationer på att gå över till dem från Bo På Lantgård. Vi får se vad jag kommer fram till efter kvällens möte...

Duktige grannen jobbar på som attans. Nu är det i princip bara finliret kvar på övervåningen i stugan. Listning, fodring och lite annat småpyssel - sen är det klart!

Förra veckan tackade jag ja till ett förtroendeuppdrag i ett disktriktsförbund, som verkar inom jordbruk/landsbygd. Valberedningen kommer att föreslå mig på årsmötet och vi får väl se vad det leder till.

Snart ska jag gå upp och se ifall Konka börjar vakna till. Hon var så trött igår... Blir orolig för henne.

Ha det bäst! P o K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar