fredag 16 april 2010

En person KAN göra skillnad.

Idag har jag kokat lavastenarna till gasolgrillen, putsat gallren fina och rensat bort bränt, gammalt skräp ifrån grillen. Köttet är marinerat, ölen på kylning, salladen fixad, tilltugget inhandlat till ungarnas filmkväll, bilen tvättad, stallet klart, tvätten borta, källaren städad och NU vill jag ha helg!

Tänk att man skulle få möjlighet att få säga detta: Det blir ingen kurs i morgon, på grund av ett vulkanutbrott (!) :-) Askmolnet som bildades har satt flygtrafiken ur spel och Fredrik tar sig inte hit i tid från Skåne. Typiskt! Får träna på egen hand i stället.

I dag fick jag ännu en betäckning inbokad med Farmarpojken. Denna familj hade varit och tittat på oss vid hingstvisningen i Vännäs och blev då överförtjusta i min hingst. Trevligt till max! De skulle t o m komma och titta på nästa helgs körtävling i Umeå.

I dag hamnade jag i en diskussion kring TV-programmet Lyxfällan. Jag personligen tycker det är ett väldigt bra program, som visar hur viktigt det är med planering, kommunikation mellan familjemedlemmarna, och struktur i vår vardag. De visar dessutom att allt går att lösa om viljan finns = me like!

Det jag däremot inte gillade i programmet som gick i veckan var, att när mat skulle inhandlas till det berörda hushållet, så var fokus till 100% på prislappen på matvarorna. För ni som läst tidigare inlägg i min blogg, så vet ni att jag brinner för lokalproducerat, eller åtminstone svenska råvaror. Är det importerad mat får den gärna vara rättvisemärkt el. dyl.

Visst, Lyxfällan är ett program som handlar om att vrida och vända på slantar, komma billigt undan osv. osv. Men.... egoistiskt och nonchalant tänkande, av folk som inte sätter saker och ting i ett större sammanhang, eller ser på sina val i matvaruaffärerna i ett mer långsiktigt tidsperspektiv, det tycker jag att det är, om man handlar så.

Mest troligt handlar det dock om okunskap, oengagemang eller ovilja att ta till sig denna typ av information. Men det ÄR faktiskt så, att vi har alla möjlighet till att påverka. Om jag handlar matvaror tillverkade enligt det jag nyss nämnt som acceptabelt, om mina barn börjar göra det, om jag får mina närmsta vänner och min släkt till att göra det, och DE i sin tur kan påverka några i "rätt" riktning, då börjar det till slut hända saker...

Tro inte att DU inte kan göra skillnad, tro inte att DU inte kan förändra saker, tro inte att det DU gör eller säger spelar någon roll - för det gör det! Vi kan mer än vi tror - bara vi törs, vill och vågar. :-)

Take care, live life - be happy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar