tisdag 13 april 2010

Tapper coach fångar flyende vittra.

I dag blev jag kontaktad av en företagarcoach som är projektanställd av LRF. De hade hört talas om mig och mina tankar kring socialt engagemang, min starka tro på positivt tänkande och min aldrig sinande törst på nya utmaningar.

De ville ha med mig på ett pilotprojekt som sker i samarbete mellan norr- och västerbotten. Det är väldigt smickrande att bli tillfrågad. Ska läsa in mig i ämnet och ta reda på lite mer, innan jag bestämmer mig. Intressant som tusan verkar det dock!

Över till något annat.

En god vän till mig, säger hela tiden att vi alla är egoister. Från början hade jag väldigt svårt att acceptera detta synsätt, och argumenterade gärna emot i resonemanget. Med tiden har jag dock börjat inse att det stämmer ganska bra. Ibland.

Ordet egoist har dock en väldigt negativ laddning, och jag skulle därför vilja byta ut det ibland mot överlevnadsinstinkt, eller varför inte självrespekt?

Jag blir väldigt glad av, att göra något för någon annan, så att denne också blir glad. Är man egoistisk då..? Tycker att det då blir en vinn-vinn-situation, där alla tjänar på det.

I dag blev jag dock utsatt för en utfrågning, som jag i ett senare skede började se som en moralpredikning, istället för den välmenande frågeställningen som var inledningen av samtalet. Om det finns människor, som inte har förståelsen eller inlevelseförmågan i, hur jag väljer att leva mitt liv, så bromsa mig inte. Snälla..!

Tro på mig i stället, finns där i fall jag ber om det, säg att jag är omtyckt trots den jag är. Men sluta genast upp med att ge mig skuldkänslor, eller försöka "normalisera" mig, eller t.o.m. göra om mig till något som jag inte är.

Vill folk ge mig kritik, ifrågasätta mig eller komma mig nära - så varsågod! Here I am. Men va då ärlig och säg att det är utav ett egoistiskt skäl. För bryr DU dig om mig - då tar du reda på vem jag är, vad jag vill, vad jag står för och vart jag är på väg.

Gå inte bakom mig - jag kanske inte kan leda dig.
Gå inte framför mig - jag kanske inte kan följa dig.
Gå bara bredvid mig - och va min bästa vän...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar