onsdag 21 april 2010

Vässa era Tappra argument

Fantastiskt, vilken underbart givande och underbar dag detta har varit! Började dagen just efter fyra i morse. Va i Piteå vid 8-tiden och fick därefter träffa en massa inspirerande och nervkittlande människor.

Hade tänkt komma med lite reflektioner, och sammanfatta dagen lite kort med det som etsat sig fast mest hos mig, efter dagens upplevelser. Kursen hette som sagt "Konsten att påverka i vardagen" och handlade om kommunikation. Motsatsen till kommunikation är information. Envägs-(information) och tvåvägs (= kommunikation)...

Det sistnämnda kräver en "sändare" och en "mottagare". Ska man kunna påverka i vardagen, få folk att tycka ungefär som man själv tycker, så gäller det att vässa sina argument och verkligen kolla att budskapet når fram.

Vi använder alla våra sinnen, när vi lyssnar på någon som vill framföra ett budskap. Vetenskapen säger, att synen står för 50-75% av de sinnen som vi använder mest. Därefter kommer hörseln, som representerar ca 10-15%. Vad säger dessa siffror dig..?

Jag blev både förundrad, fascinerad och förskräckt av denna insikt. Hur många viktiga och avgörande samtal görs inte via telefon? Och då använder vi alltså bara 10-15% av våra sinnen....

Om jag som sändare vill förmedla ett budskap, en tanke, en åsikt, en känsla eller en idé till någon, och vara hyfsat säker på att budskapet verkligen går fram. Hur gör jag då?

Jo, man ställer kontrollfrågor, för att kolla om mottagaren är med på det man säger. Får man samma "bild" av det påstådda? Har man samma mål..?

Runt 40-60% av det ursprungliga budskapet, försvinner på väg till mottagaren pga olika "störningar". De kan vara av olika karaktär. Mottagarens tolkning av budskapet, beror på vilka erfarenheter, fördomar och värderingar denne har. Mottagarens kunskap och känslor kring ämnet, påverkar också tolkningen.

Är ni med på vad jag säger...? :-)

Vi fick idag göra olika övningar där vi skulle försöka påverka en "mottagare" i ett ämne vi själva fick välja. Vi fick dessutom välja på vilken plats situationen utspelade sig på och vilken roll vi som sändare hade. De övriga i gruppen fick vara aktiva lyssnare, och sedan utvärdera våra tappra försök till att argumentera för "vår sak", med konstruktiv kritk. Det var otroligt lärorikt!

För att kort sammanfatta, hur man bäst når fram till en mottagare, så är det att möta denne på den nivå personen befinner sig. Man måste utgå från mottagaren för att hitta bra argument. Kartlägg - påverka - hitta en lösning. Metodiskt, strategiskt, ödmjukt och målinriktat.

En annan intressant aha-upplevelse jag fick idag var, när vår duktige kursledare informerade om, den generella skillnaden mellan män och kvinnor, då det gäller tiden mellan argumentation och varför ett beslut bör fattas, till tiden då beslutet är verkställt och utfört.

Vi kvinnor vill gärna få åsikter kring ett förslag väl förankrade, och noga genomtänkta, innan beslut fattas. Sen, när beslut väl är fattat, så är verkställandet av beslutet (målet) väldigt nära.

Män däremot, skaffar sig gärna en åsikt ganska snabbt, fattar snabba beslut och ägnar därefter en betydligt längre tid än kvinnorna, till att förankra det redan fattade beslutet hos omgivningen, innan man slutligen kan "nå i mål". Förstår ni skillnaden..?

I båda fallen tar hela händelseförloppet ungefär lika lång tid. Från förslag/idé/tanke tills ett önskvärt resultat är uppnått. Det sker bara på lite olika sätt....

Naturligtvis är detta inget som jag säger att det verkligen ÄR så. Personligen är jag nog hälften man hälften kvinna i detta ämne. Men, det var i alla fall en intressant information, tycker jag...

Lilla Emil syns knappt bakom boxdörren... ;-)

I kväll har jag möblerat om bland hästarnas stallplatser. Emil och Caroline E har fått flytta till uteboxarna, Nypon står nu i den stora fölningsboxen och Farmarpojken i Carolines gamla box. TF (= Total Förvirring) råder hos hästarna och de behöver nog några dagar på sig, för att komma till ro med den nya ordningen.

Utmanade mig själv i ett annat känsloladdat läge idag. Tror minsann att jag lyckades få Tapper till att förstå att jag är inte bara otroligt flexibel, jag är dessutom villig till omförhandlingar (om det visar sig att det krävs) jag är inte dumtjurig, jag försöker alltid att tänka (och handla) resultat- och målinriktat, i ett tidsperspektiv som gynnar alla. Jag försöker verkligen... och det tror jag att Skötkonung förstår nu.

Ta hand om varandra!
/P o K Vekå

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar