måndag 5 april 2010

Spänn upp paraplyet!

Ge mig mod att förändra det jag kan,
styrka att acceptera det jag inte kan förändra,
och vishet att se skillnaden.

Älskar uttrycket ovan.

Jag tror att när man slutar att bekämpa det ofrånkomliga, så kommer man att frigöra energi som gör att man kan leva ett lyckligare liv. Ingen människa är stark nog att kunna erbjuda det ofrånkomliga motstånd, och samtidigt ha tillräckligt mycket energi kvar, för att kunna skapa sig ett lyckligt liv. Antingen får man böja sig för Livets snöstormar, eller försöka kämpa emot och knäckas.

Det som händer när man försöker göra motstånd mot Livets stötar är att man sätter igång en rad inre konflikter. Man blir orolig, forcerande, nervös och neurotisk. Går man ännu längre och helt blundar för verkligheten och sluter sig i sitt eget skal, så blir man förr eller senare mentalt sjuk.

Jag har gjort ett livsval, att alltid försöka se möjligheter istället för problem. Det är så intressant att samtala med människor och upptäcka hur otroligt olika vi är. Två stycken kan sitta på en altan, titta ut på den molniga himlen, varav den ena tänker: "Det börjar nog regna snart" och den andre tänker att "Snart tittar nog solen fram".

Under många års tid har jag dock levt med ett problem som jag inte velat "ta tag i". Jag har accepterat det som en sak som inte går att göra något åt. Med facit i hand så inser jag nu att jag har handlat helt fel. ALLT går att göra något åt, bara viljan finns!

Problemlösningar där fler än en part är inblandad för att "ro ett skepp i land" är dock betydligt svårare, än när det bara gäller en själv. Då måste det till någon slags gemensam överenskommelse, ett avtal, ett kontrakt eller något liknande. Där fokus är på vad man vill uppnå och hur och vad man ska göra, för att komma sig dit.

Intressanta utmaningar som absolut bör tas tag i, för att på lång sikt bli en vinnare!

Många av oss blir ibland utsatta för orättvis kritik. Jag har märkt hur olika vi reagerar på denna typ av "behandling". En del låter det rinna av en, likt vatten på en gås, medans en del blir otroligt sårade, ledsna och planerar för motangrepp.

Kritik är ofta inte annat än förtäckta komplimanger. Man kan inte förhindra andra från att kritisera en själv på ett orättvist sätt, men man kan göra något som betyder betydligt mycke mer för en själv: Man kan hindra sig själv från att ta åt sig av de orättvisa beskyllningarna. Naturligtvis ska man inte strunta i all kritik. Tvärtom, den kan vara nyttig att ta vara på och lära sig av. Däremot ska man skita i all orättvis kritk!

Företagsledare och andra högt uppsatta inom bl.a. politik och näringsliv besitter ofta denna förmåga. De spänner upp sitt paraply och håller kritikens regn borta, i stället för att låta det rinna ned innanför kragen.

Så nästa gång ni känner att den orättvisa kritiken börjar hagla: Spänn upp ert paraply! :-)

Take care, live life - be happy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar