lördag 10 april 2010

Passande

Konferansen i LRFs regi gav mig väldigt mycket kunskap om de gröna näringarna och deras betydelse för både kommunen, regionen och riket som sådant. Jag fick även lära mig mycket om vad LRFs arbete går ut på, och om vad kommungruppens arbete inriktas på; nämligen näringspolitik och opinionsbildning.

Ett stort ämne som LRF driver och verkar för nu är frågan om offentlig upphandling av mat. Jag har skumläst lite tidigare om detta i medierna, men ärligt talat inte riktigt satt mig in i vad det diskuteras kring. NU vet jag, och nu förstår jag att detta är jätteviktigt!

Jag ska absolut göra mitt bästa, för att få upp ögonen på folk kring detta viktiga ämne. I korta, stora drag, så handlar det om att vi ska ställa samma krav vid upphandling av importerad såväl som svenskproducerad mat, när det gäller miljö, djuromsorg, och livsmedelssäkerhet.

I Sverige har vi riktlinjer, lagar och förordningar på hur ovanstående ska vara. Djuren ska omhändertas och skötas på ett bra sätt, vi bönder måste vara noga med hur vi sköter våra anläggningar, miljön, samt det ställs dessutom höga krav på foder, hantering, gödsling osv osv. Listan kan göras lång...

I andra länder ställs inte samma krav. Köttet och grönsakerna och övriga råvaror från de gröna näringarna kan därför säljas till ett annat pris. Ett lägre pris. Den dubbelmoral som finns hos gemene man (inklusiva mig själv fram tills nu) att man vill värna om den svenska landsbygden, att åkrar inte ska få växa igen, att landsbygden ska hållas levande och inte avbefolkas, men att man när man står där i affären och jämför priset på fläskfilén från Danmark för 89,90:-/kg och på den svenska för 129,90:-/kg, så är det ändå den danska som hamnar i kylskåpet... Så kan man inte göra!

Att ändra sitt eget beteende, det kan vi alla göra. Börja handla svenska råvaror och produkter! NU!

Vi inom LRF ska försöka påverka våra politiker att vid offentliga upphandlingar ha detta i åtanke. De kan inte ställa en massa krav på oss bönder, som fördyrar vår produktion så att vi måste hålla ett högre pris på våra produkter för att överleva, för att sen i nästa stund köpa samma produkter från andra länder! Det rimmar väldigt illa anser jag!

Läs gärna mer om detta på LRFs hemsida. Annan intressant information som jag fått ta del av (som oxå finns på hemsidan) är nedanstående. Läs noga och fascineras över hur stor %-andel de gröna näringarna har...

De gröna näringarnas betydelse i Norsjö kommun:

Med de gröna näringarna menas all näringsverksamhet som har sin bas i jord, skog och landsbygdens miljö. Medräknat föregående och efterföljande led till verksamheten på gårdarna, ger de gröna näringarna betydande bidrag till ekonomi och sysselsättning i Norsjö kommun.

● Jord- och skogsbruket sysselsätter i kommunen 110 personer, vilket motsvarar 5,5 % av all sysselsättning i kommunen. De gröna näringarna skapar dessutom betydande sysselsättning i även andra näringsgrenar.

● Förädling av jord- och skogsbrukets produkter sysselsätter 400 personer i kommunen. Underleverantörer till såväl primärproduktion som förädling sysselsätter ytterligare 90 personer.

● Totalt är således 600 personer, eller 30,0 % av alla som arbetar i kommunen, direkt eller indirekt, sysselsatta i produktion av livsmedel och skogsprodukter.

● De som på så sätt direkt eller indirekt arbetar med produktion av livsmedel och skogsprodukter, skapar ytterligare sysselsättning i det lokala samhället genom att de och deras hushåll efterfrågar varor och tjänster för sitt dagliga liv. Deras del av all sådan sysselsättning i kommunen kan beräkräknas till ungefär 300 personer i olika lokala servicenäringar i kommunala verksamheter och lokalt näringsliv. Det motsvarar 16,5 % av kommunens totala sysselsättning.

Om även dessa s.k. inducerade sysselsättningseffekter inräknas, får således sammanlagt 46,5 % av alla som arbetar i kommunen, på ett eller annat sätt sin sysselsättning från produktionen av
livsmedel och skogsprodukter.
Källa: (lrf.se)

Jag fascineras av denna vetskap. Hoppas DU också gör det!?
Ha det bäst och trevlig helg!

Kram från Vekå

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar