tisdag 5 maj 2009

Förtal eller yttrandefrihet?

Vart går gränsen mellan förtal och yttrandefrihet?

Jag som bloggare använder mig av min blogg för att jag gillar det. Jag använder aldrig personers riktiga namn när jag vill misskreditera dem. Oftast tar jag händelser från verkligheten och skapar om den och ändrar dem så atr det ska passa in i min skriv-värld.

Då och då så talar jag om mina föreningsuppdrag i bloggen och nämner de sociala tragedier som utspelar sig där. Nu har en av de som sprider mest intrig/skvaller/skitsnack känt sig träffad av min blogg, och hotar om att anmäla mig för mobbning och förtal.

Det finns inga konkreta kopplingar mellan min blogg, dess figurativa figurer och personen i fråga, som känner sig kränkt. De likheter som finns här är enbart sådana av sociala missanpassningar som jag ofta tar upp.

När personer som känner sig träffade läser min blogg, så förstår jag att de blir upprörda. Men det är ju liksom det som är syftet... De behöver skakas om och få bli ifrågasatta. Antingen intar de en försvarsställning och hugger tillbaka dubbelt upp, eller så tar de sig en rejäl funderare och kanske börjar jobba på en förändring/förbättring av sitt beteende. Jag hoppas alltid på det sistnämnda!

Blir jag stämd så undrar jag verkligen för vad? För att jag använt mig av verkliga problem och sedan nyttjat min kreativitet och skapat en annan värld för att få uttrycka mig? Ska människorna som skrev manuset till Stjärnornas Krig bli stämda av Usama, för han känner sig träffad som Darth Vader??

Nej, låt konstnärerna, bloggarna och författarna få arbeta fritt, så att de som verkligen vill läsa, se och uppleva deras alster får göra det!

P o K Vekå

5 kommentarer:

  1. Man kan ju fundera när du hänger ut din egen förening hur du tänker då? För vems bästa är det? Ska bli intressant att se om du publicerar denna för yttrandefrihetens skull.
    Ibland funderar jag vilken etik och moral man har när man "hänger" ut föreningens medlemmar som du gjort?
    Varför inte ta det öga för öga, lite empati borde du ha. Och sedan om man inte har något annat att skriva om ur sitt eget liv än att plocka saker som hänt på ridklubben måste det ju vara brist på fantasi. För när jag går in och läser detta som du skrivit så tänker jag genast på dom föreningsmänniskor som ska ställa upp och jobba idéellt på ridklubben + allt annat man har i sitt liv så måste ju dom känna sej kränkta och ledsna. Använd din kreativitet till något positivt istället som gynnar ridklubbens medlemmar..Mvh Cia

    SvaraRadera
  2. Jag undrar ifall det är värt att kommentera denna blogg?? Om den inte blir publiserad på tal om yttrandefrihet!!
    Så fort en människa känner sej kränkt så är det så. Oavsett om man inte namngett personer i fråga.
    Om man nu ska blogga så kan man ju göra det om sådant som rör en själv och inte en förening. Där medlemmar ställer upp idéellt oavsett om dom har tid eller inte. Tror du folk vill ställa upp på sådana premisser. Har man problem med någon så tar man det öga för öga och inte på en blogg. Tycker att ni på ridklubben ska ha detta som en policy att inte "hänga" ut föreningen på ett oetiskt och omoraliskt sätt som utsätter medlemmar för kränkningar. På tal om att träna sin moraliska muskel verkar det som din är otränad.
    Jag blir uppriktigt upprörd när jag läser och förstår att du utelämnar personer som jag förmodligen känner i din blogg. Så tänk dej för nästa gång. Mvh Cia

    SvaraRadera
  3. Min egen förening...? Den är inte bara min, även alla andra medlemmars! Och vad är det jag hänger ut? Att vi jobbar målinriktat, välorganiserat (så bra som det nu går att få på en ideell förening...)resultatinriktat och dessutom värnar om våra medlemmars tyckande genom att göra enkäter o dyl. vår personalpolitik, där vi arbetat fram en mall för medarbetarsamtal och en utvecklingsplan för våra anställda. Hur många föreningar i vår storlek har det? Att ta något "öga för öga" (vad du nu menar med det? öga MOT öga måste det väl va?) försöker jag alltid att göra. Men tydligen tycker vissa att det är lättare att leja budbärare att föra fram ens åsikter, i stället för att föra fram dem själv. Mvh Vekå

    SvaraRadera
  4. Varför lever inte du "Cia" som du lär? Din personliga kritik som du riktar mot mig borde du väl ge mig "öga för öga" om du nu står för det du predikar om...? Men det gör du väl knappast!?

    SvaraRadera
  5. Jag vill tacka Cia för att hon personligen ringde upp mig så vi fick tillfälle att prata om ovanstående. Tack för ett mycket givande samtal! :-)

    SvaraRadera