söndag 3 maj 2009

Rykten

En av mina bättre vänner ringde mig i kväll för att fråga mig angående ett rykte hon hade hört. Jag blev uppriktigt glad över att hon tordes fråga mig rakt ut, istället för att haka på ryktesspridningen och misstankarna. Så nu kan jag meddela till er som undrat, men inte vågat fråga:

NEJ, Farmarpojken har INTE försökt para sig med en ridskolehäst i mangegen under pågående handikapplektion!!!

:-)

Jag kan inte göra annat än att le och skaka på huvudet... Vad tror folk egentligen? Min vän som tacksamt frågade mig, trodde absolut inte heller att detta hade inträffat. Men varför sprider man ett sådant här illasinnat rykte?

Jag förespråkar hela tiden hur viktigt det är med säkerhetstänkandet i all hästhantering. När jag poängterar för mina elever hur viktigt det är att alltid gå före hästen igenom en dörröppning, så vill jag även att de ska veta varför det är så viktigt: nämligen att ifall hästen blir skrämd och hoppar åt sidan, så vill man inte bli klämd mellan häst och dörrkarm!

Att hästen ska se oss människor som flockledare och respektera vårt privata utrymme genom att inte gå på oss, knuffa undan oss, visa sig nonchalanta mot vad vi vill att de ska göra, är också något jag vill få andra till att tänka på. Allt detta för att vi ska kunna vistas säkrare i närheten av våra hästar!

Jag kommer på inga villkor att ha kvar min hingst som hingst, ifall jag inte känner att jag kan kontrollera honom i sällskap med andra hästar, eller ifall han uppvisar nonchalans och respektlöshet mot oss människor!

Tyvärr så träffar jag alltför ofta hästar som är helt vilsna i gemenskapen med oss. De litar inte på våra avsikter och försöker med alla medel komma tillbaka till sin flock, där ledarskapet är klarlagt och de vet sin roll. Där känner de sig trygga. Den känslan ska hästen kunna ha med oss. Och jag vet att det funkar, för jag har beviset i stallet... :-)

När hästen väljer att komma till oss i hagen, när den glatt följer oss med grimskaftet slappt hängandes i vår hand, när den står stilla när vi hanterar den, när den respekterar oss lika mycket som elstängslet, och inte knuffas eller springer över oss - då tycker jag man kan känna sig ganska nöjd med hur man uppfostrat sin häst. Då har man dessutom vidtagit de åtgärder som går, för att kunna vistas kring den på ett säkert sätt.
De är djur - inga maskiner, allt går inte att förutspå!

Ha så roligt med era hästar - på ett säkert sätt! :-) P o K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar