onsdag 27 maj 2009

Uppe i sadeln igen

Idag har jag ridit Farmarpojken. Första gången på jättelänge. Sist jag red honom var innan jag skickade iväg honom till Ida. Red bara en kort stund första helgen i maj, men då protesterade han ju bara och visade tydligt att han INTE ville bli riden. Men det var ju före kiropraktikerundersökningen... :-)

Nu har jag äntligen fått tillbaka min "gamla" lille buskille. Första 3 minutrarna så var han hemskt spänd, trippade och visade lite ovilja. Men med lite övertalning lyckades jag överbevisa honom att ingen fara förelåg, och att mitt uppsåt endast var en skrittrunda i skogen med lätt kontakt i tygeln. Till slut gick det jättefint. Han slappnade av och skrittade på med långa, fina kliv med pigga, nyfikna öron och ett uttryck som talade om, att han var nöjd. Tack för det! Nu är min oro borta, över att han kanske inte skulle tillåtas bli riden igen.

Alla hästarna här hemma har fått bli fina om fötterna idag. Hovslagaren ändrade FPs hovvinkel fram, med en grad i dag. Eventuellt kommer vi att justera en grad till vid nästa skoning. Det blir intressant att se ifall hans steg ändras på något sätt pga detta.

På kommande körtävling ska vi bara delta i dressyren och precisionen. Vill inte äventyra något inför den stora helgen den 1 augusti. (när han ska avlägga resterande bruksprov). Håll tummarna för oss och speciellt för Malin och Emil, som ska starta på deras första körtävling tillsammans.

Jag läste idag Djurskyddsbestämmelserna för häst lite mer ingående. Blev så glad över att läsa om de senaste nyheterna de har infört där det står att
  • man bara ska använda täcke när det verkligen behövs, samt
  • att man ska se till att ens häst inte blir över- eller underviktig, och
  • att man ska se till att ens häst inte utsätts för allvarliga ingrepp av insekter under sommaren.
  • man inte får hålla häst i spilta mer än 16 tim/dygn

m.m. m.m. De finns massor med bra saker i dessa bestämmelser och speciellt detta med det eviga tjafsandet kring täckning av häst, kanske blir mindre hysteriskt nu.

När jag gick kursen för att få kompetensbevis och bli godkänd, yrkesmässig hästtransportör, fick jag ta del av forskning kring detta med klimat/temperaturer och hästar. Hästar klarar temperaturer mellan -40 grader upp till +40 grader C. Det de däremot INTE klarar av, är dålig luft. Kanske något att tänka på..?

De som utfodrar sina hästar med torrhö i transporten, samt dessutom låter de stå på dammigt sågspån, riskerar mer av sin häst hälsa, än de som låter hästen stå i en dragig transport utan tillgång till strö eller foder. Små dammpartiklar i ett sådant litet utrymme som inne i transporten, kan orsaka stora besvär för en del känsliga individer.

Ta väl hand om era fyrbenta vänner. Låt er inte påverkas av va andra säger eller tycker om DIN häst. Det är endast DU som ägare, som känner DIN häst bäst! :-)

P o K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar