söndag 24 maj 2009

Upprätthåll känslan

Alla vill vara lyckliga. Det är liksom ett av de stora Målen i ens liv. Att Vara Lycklig. Definitionen lycklig varierar nog beroende på vem man frågar. För en del innebär det ekonomisk trygghet, för andra kan det vara bra nära relationer, och för vissa lite av både och.

Tydligen har det börjat forskas runt detta fenomen med att vara lycklig. Egentligen anser jag att de fakta, som kommer fram i dessa forskningsavhandlingar, inte är något nytt. Utan det är gammalt, hederligt sunt förnuft, som belyses på ett lite modernare sätt.

Att vara rik, märker man dagligen i skvallerpressen, är inte det samma som att vara lycklig. Men jag tror att det är mycket enklare att upprätthålla känslan av att vara lycklig, om man har det gott ställt ekonomiskt. För det är just det, det handlar om. Man måste upprätthålla känslan. Precis som att ha fungerande nära relationer, så krävs det lite arbete för att hålla känslan vid liv. Man får inte lycka, eller kärlek heller för den delen, serverad på ett silverfat. Den måste man göra sig förtjänt av.

Våra individuella måttstockar på lyckans tabell, talar om för oss när målen är inom räckhåll. Med jämna utvärderingar av vår vardag, så märker man ifall man är på villovägar och börjar tappa fokus. Det händer alla i bland. Så även mig. Man är ju inte mer än mänsklig.

I mitt horoskop denna vecka står det att alla inte förstår det stora i det jag vill förmedla. Att jag måste sänka mig på samma nivå. Har funderat massor på det. Jag brukar inte ta åt mig av vad som skrivs i dessa horoskop, men detta fastnade av någon anledning i mitt inre. Ska fundera vidare på det, medans jag gör upp veckans plan för att upprätthålla min känsla av Att Vara Lycklig. .. :-)

Take care, live life - be happy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar